تبلیغات
آموزش درس عربی - تثبیت در یادگیری دروس 3 و 4 عربی دهم کلیه رشته ها ( فعل های چندحرفی یا ثلاثی مزید )

تثبیت در یادگیری دروس 3 و 4 عربی دهم کلیه رشته ها ( فعل های چندحرفی یا ثلاثی مزید )


وقتی این دو درس را تدریس کردم و دانش آموزان در مقایسه فعل های مشابه هم قرار گرفتند به وضوح آثار شگفتی و یادنگرفتن ها را در چهره هایشان می دیدم . حتی بهترین دانش آموزان با شگفتی به فعل ها ی روی تخته نگاه می کردند و می گفتند یعنی با یک حرکت ؟ 
خصوصا زمانی که وزن تفعّل و تفاعل را رسیدیم و دانش آموزان را در چالش ترجمه ای فعل هایی مثل تَخرَّجوا  یا  تعامَلوا قرار دادمشان و گفتم که در آزمون ها شما باتوجه به قرینه ها به ترجمه می رسید . اما شاید تستی مطرح بشود که از شما خواسته بگویید در کدام گزینه فعل به شکل امر یا ماضی نیست . و بعد ..



دانش آموزان مجبور بودند هرطور شده کلمات را حفظ کنند و با جملات من در آوردی که البته از خود کتاب درسی بود سروکله بزنند و هر زمان چهره هایشان دیدنی تر از قبل . 
تا اینکه یک بازی ردیف کردم . بازی با جملات در قالب فعل های چند حرفی ( ثلاثی مزید ) 

همانطور که در تصویر بالا می بینید مکعب هایی داخل جعبه است که برچسب هایی از افعال دارند . مکعب های رنگی مخصوص بازی بچه ها با فعل هایی که تایپ شده و روی آنها  چسبانده ام . 
و در یک فایل 3 برگی جملاتی را نوشتم که دقیقا همین افعال را پوشش می داد . 
3 کلاس را به این شکل کار کردیم : 
مکعب ها و جملات تکثیر شده را به گروه های دو نفره داده تا در فاصله زمانی مشخص ؛ جمله مربوط به هر فعلی  که بر روی مکعب نوشته شده است را یافته و آن را ترجمه نمایند . بعد از اتمام زمان جملات را پرسیده و امتیاز می دادیم . 

اما ... اما در چهارمین کلاس 
غوغا بود . نشاطی که دانش آموزان داشتند و حس رقابت . در یک کلاس دیگر هم این حس رقابت و نشاط بود اما نه به این اندازه . و علت ؟ 
علت تغییر در روش کارم بود . 
این بار دیگر مکعب ها را به دانش آموزان ندادم بلکه برگه جملات را به گروه های 4 نفره داده و از آنها خواستم هر فعلی را از مکعب ها نشان میدهم داخل برگه ها یافته و بعداز اعلام شماره جمله آن را ترجمه کنند . هرگروهی زودتر عبارت را پیدا می کرد با گفتن کلمه ( قف : بایست ) اعلام آمادگی می کرد . 
و دانش آموزان چقدر زیبا و روان جملات را ترجمه می کردند و در نهایت هم تمام جملات یک صفحه را ترجمه کرده و امتیازش را گرفتند . و جالب تر این بود که بر روی برخی مکعب ها ترجمه افعال نوشته شده بود و دانش آموزان وقتی گفتم ( صحبت می کنید ) چند جمله را عنوان کردند و گفتند که این فعل ها همگی به معنای صحبت می کنید می باشد . و این یعنی هدف آموزش 

                                                    بچه ها متشکرم . از همراهیتان .





حیف که از چهارمین کلاس عکسی نگرفتم . 
ولی تجربه بسیار خوبی بود و بچه ها هم بسیار راضی . خصوصا اینکه قبل از شروع امتحانات نوبت نیاز به یک بازی داشتند تا خستگی ناشی از سنگینی دروس از روی دوششان برداشته شود . 
و البته این بازی را بعد از تحلیل تست های گزینه دو انجام دادیم . 

یادتان باشد این بازی را می توان در قالب هر نوع جمله ای از انواع مهارت ها انجام داد مشروط براینکه منطبق با اهداف کتاب کار بشود . 





موضوع: عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، عربی پایه دهم . رشته انسانی، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ یکشنبه 26 آذر 1396 ] [ ساعت 18 و 27 دقیقه و 04 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]