این تغییرات که همه ساله در کتاب های درسی براساس نیاز دانش آموزان و یا اشتباهات تایپی در کتاب ها رخ می دهد امسال باعث شد که فی الواقع مات و مبهوت بمانم از تغییر کلی که در بخشی از کتاب ها رخ داده و آن چیزی نبود به جز .. 

حذف بخش المعجم در انتهای کتاب درسی   

و اکنون باید به فکر راه حل بود علی الخصوص در مورد دانش آموزان ورودی پایه دهم 

تغییرات کتاب عربی 10 مشترک 

ص 5 . اضافه شدن در پاورقی 
ارزشیابی از نام صیغه به صورت اول شخص مفرد، مفرد مذکّر غایب یا للغائب از اهداف کتاب درسی نیست؛ لذا در امتحانات و کنکور از آن سؤال طرح نمی شود

ص 12 انتهای صفحه 
حذف عبارت ( إذا کان اثنان ...... ) 

ص 13 معجم 
حذف فعل ( یتناجیان : با هم راز می گویند ) 
ص 20 تمرین پنجم 
جابه جایی عبارت های شماره 3 و 4 با یکدیگر 

ص 25 پاراگراف دوم انتهای خط چهارم 
تغییر در نگارش کلمه ( مائتی ) به شکل  ( مئَتَـی ) 

ص 27 بخش اعلموا 
با اضافه شدن عدد 1 در انتهای توضیح گروه دوم  و عدد 2 بالای مصدر در جدول ، این توضیحات در پاورقی اضافه شده است 
1ــ تدریس مبحث ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید از اهداف آموزشی کتاب درسی نیست؛ لذا در امتحانات و کنکور سؤالی از آن طرح نمی شود.
2ــ دانش آموز باید وزن فعل ها و مصدرهای این جدول را حفظ باشد و توانایی تشخیص آنها را داشته باشد.

ص38 بخش اعلموا 
با اضافه شدن عدد 1 بالای مصدر در جدول ، توضیح در پاورقی افزوده شده است : 
1ــ دانش آموز باید وزن های این جدول را حفظ کند.

ص 50 معجم 
تغییر حرکت حرف ب در کلمه ( بریّة ) از کسره به فتحه 
اضافه شدن مترادف کلمه ( یستطیع ) _ ( = یقدر ) 

ص 56 تمرین سوم
رنگی شدن موارد خواسته شده در زیر هرعبارت 

ص 65 بخش اعلموا 
اضافه شدن یک تصویر در مقابل جمله ( نگهبان در را گشود ) 

ص 78 بخش اعلموا ( کلمه عَلَی ) 
به 2 شکل علی با الف مقصوره و عَلَی  نوشته شده است 

ص 82 تمرین اول عبارت شماره 2 
تغییر فعل ( تعیش ) به ( یعیش ) 

و در نهایت حذف بخش معجم 

لازم به توضیح است که کلمه ( وکر به معنای لانه ) فقط در ص 98 کتاب دهم آمده . این کلمه با کلمه ( وکنة . عشّ ) مترادف است و لازم است که به دانش آموز حتما تذکر داده شود .
=====================================================
تغییرات کتاب عربی 10 انسانی 

ص 4 جدول صیغه ها 
با آوردن شماره 1 بر  روی ستون دوم کادرسوم ( مفرد مذکر مخاطب ) این توضیح در پاورقی آمده است : 
1ــ از ذکر نام صیغه ها به صورت للغائب، للمخاطب و... در ارزشیابی و کنکور خودداری شود.


ص 21 تمرین ششم شماره 6 
کلمه ( أنبوب ) که در درس 7 ص 72 آموزش داده می شود هم چنان به قوت خود در این درس باقی مانده بدون اینکه در پاورقی به ترجمه آن اشاره شود و این مورد با توجه به حذف معجم کتاب لازم بود که در پای تمرین یا پاورقی اشاره می شد . 


ص 25 پاراگراف دوم انتهای خط چهارم 
تغییر در نگارش کلمه ( مائتی ) به شکل  ( مئَتَـی ) 


ص 27 بخش اعلموا 
با اضافه شدن عدد 1 در 2 بالای مصدر در جدول ، این توضیح در پاورقی اضافه شده است 
1ــ دانش آموز باید وزن فعل ها و مصدرهای این جدول را حفظ باشد و توانایی تشخیص آنها را داشته باشد.


ص 50 معجم 
اضافه شدن مترادف کلمه ( یستطیع ) _ ( = یقدر ) 


ص 60  متن درس ششم 
کلمه قائمة در معجم درس آمده ولی رنگی نیست و همین ترکیب کلمات ( قائمة التراث العالمیّ ) در پایه یازدهم درس 4 رنگی شده است . ( قائمة و تراث هر دو از کلمات جدید در معجم درس 6 پایه دهم هستند ) 


ص 72 متن درس6 پاراگراف آخر
کلمه ( عبر ) رنگی شده در حالی که این کلمه در پاراگراف قبل هم آمده ولی مشکی است و می بایست در رنگی شدن کلمه دقت می شد . 


ص 73 متن درس 6 خط اول 
کلمه ( استهلاک ) کلمه جدید و رنگی آمده است . اما چرا این کلمه در درس اول پایه یازدهم نیز رنگی شده ؟ 


ص 74 معجم درس 6 
اضافه شدن کلمه ( عبر : از راه ) به معجم 


ص 88 بخش اعلموا ( کلمه عَلَی ) 
به 2 شکل علی با الف مقصوره و عَلَی  نوشته شده است 



ص 93 تمرین اول عبارت شماره 2 
تغییر فعل ( تعیش ) به ( یعیش ) 

و در نهایت حذف معجم از انتهای کتاب عربی 10 انسانی



طبقه بندی: عربی پایه دهم . رشته انسانی،  عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، 

تاریخ : شنبه 14 تیر 1399 | ساعت 16 و 25 دقیقه و 26 ثانیه | نویسنده : خ آمنه آقایی | نظرات


  • paper | فال روزانه | فروش رپورتاژ آگهی ارزان قیمت
  • ادیات | بک لینک با کیفیت
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات