تبلیغات
آموزش درس عربی - روش طرح مسئله یاطرح سوال

روش طرح مسئله یاطرح سوال

بچه ها سلام

میدونم كه خیلی از شما میگید كه خانم : این مطلبی رو كه شما درس دادید تو هیچ جای كتابمون نوشته نشده . بله . بنده هم قبول دارم اما چیزی كه مسلم است این است كه مولفین هم باید این موضوع رو درنظر بگیرند تا مطالب نوشته نشده برای تدریس رو تو قالب تمرینات هم نگنجونند . حالا میگید نه ببینید .

تو پایه اول مابه بچه ها میگیم كه : اگر خواستید جمله ( هذه الطالبة مؤدبة ) رو مثنی كنی باید هرسه تا كلمه رو تغییر بدی . چون نمیتونیم بگیم این دودانش آموز یكیشون باادب است . اما در درس آخر می بینیم كه كلمه اسوة را برای این دانش آموزان نمونه اند آورده . حالا بیا ودرستش كن . چطوری به بچه ها بگیم كه این اسم جامد است و اون یكی مشتق . اگر اسم شما مشتق بود عوضش كنید واگر جامد بود میتونه به هر شكلی بیاد .

تو پایه دوم بحثی از ضمایر متصل نمیكند .اما تا دلتون بخواد تو تمرینات میاره تا بچه ها تغییرش بدن . خوب اگر درس ندیم چكارش كنیم . چطوره كه فقط همون تمرینات رو سركلاس جواب بدیم وبعد هم به بچه ها بگیم چون شما این مبحث رو تو كتابتون نیاورده فقط همین چندتاتمرین رو حفظ كنید .

اما پایه سوم : حرفی از مضاف الیه نمیزند . ولی وقتی به جمله فعلیه می رسد ومیخواد برای فاعل حركت بگذاره ، خوب دانش آموز طفلكی یاد گرفته كه اگر اسم شخص مونث حقیقی بود یا اگر اسمت (ال) داشت تنوین نیار . بعد میرسه به جمله (جاء امر ربك ) حالا میخواد حركت بگذاره . شمااگر دانش آموز بودی باتوجه به اون دوتا آموخته قبلی چه حركتی میگذاشتید . ( ـــــُ    ــٌــ ) بگذریم . كار از ریشه خراب است . 

حالا تو دانش آموز خوب با توجه به تمام دانستنی هات میخوای طرح سوال كنی . بارها گفتم كه كتاب درسی دانش آموز بهترین كتاب برای یادگیری است اگر به دقت خوانده بشه . مثلا داریم :

یاملائكة ! لماذا تمدحون ایوبَ ؟

سوال : چرا ایوب تنوین نگرفته؟ ملائكة جمع است یا مفرد؟ اگر مفرد است پس چرا از فعل تمدحون استفاده كرده؟ فاعل در تمدحون كدام كلمه است؟ مگر فاعل نباید بعد از فعل بیاید ؟ آمده یا نیامده؟

انواع كلمه دراین جمله چیست؟ نقش كلمات چیست؟ حالا سوال باآوردن كلمات پرسشی(استفهامی): مَن یمدح ایوب ؟ ماذا یفعل الملائكة ؟ اگر این جمله به شكل غایب نوشته بشه چی میشه؟

پایه دوم:

جمله هست : منحَتْـهُ الوالدة هدیة صغیرة .

انواع كلمه‌؟ نوع فعل؟ صیغه فعل ؟ تبدیل به مضارع یا ماضی ؟ آوردن اسم اشاره برای والدة ؟ آوردن ضمیر به جای والدة ؟ ضمیر دقیقا همون جایی قرار میگیره كه والدة الان هست یانه؟ اگر جمله رو به مثنی تبدیل كنم چه تغییری میكند ؟ اگر جای فعل واسمم بعد از مثنی شدن تغییر كند چی میشه؟ اگر مذكر بشه واگر مخاطب بشه چی ؟ حالا سوال با كلمات استفهامی :

من منحت هدیة ؟    ماذا منحت الوالدة ؟     من منحت الوالدة هدیة ؟ ماذا فعلت الوالدة ؟

پایه اول رو هم كه امروز سركلاس طفلكی ها حالشون جا اومد تا جواب سوالات من رو دادند .

 





موضوع: عمومی، آموزش پایه دوم راهنمایی، آموزش پایه سوم راهنمایی، نکته های طلایی در ترجمه وقواعد، آموزش عربی پایه اول دبیرستان،
[ یکشنبه 5 اردیبهشت 1389 ] [ ساعت 18 و 21 دقیقه و 46 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]