الدرس الثالث : درس سوم

                     کتاب الحیاة : کتاب زندگی

العلم و الدین جناحان للانسان لایقدر علی الطیران الا بهما .

   علم و دین برای انسان دوبال هستند که نمیتواند بدون آن دوپرواز کند

والامة الاسلامیة هی امة سائرة نحو الکمال و الرشد

      و جامعه اسلامی همان جامعه حرکت کننده به سوی رشد و کمال است .

وهی بحاجة الی هذین الجناحین

        و او(جامعه اسلامی ) به این دوبال نیاز دارد .

و الاسلام منذ ظهوره شجّع المسلمین علی التفکر و التعلم

 و اسلام از زمان ظهورش مسلمانان رابه فکر کردن و یاد گرفتن تشویق کرد .

لذلک ألّف المسلمون رسائل و کتبا عدیدة فی حمیع المجالات الفکریة و العلمیة
برای همین مسلمانان نامه ها (مقالات) و کتاب های بیشماری در همه زمینه های فکری و علمی نوشتند

کالادب و الفلسفة و الطب و الریاضیات و الفیزیاء و الزراعة و الصیدلة

 مانند ادبیات و فلسفه و پزشکی و ریاضیات و فیزیک و کشاورزی و داروسازی

و القران دستور لحیاتنا الیومیة
          و قرآ« برنامه ای است برای زندگی روزانه ما

و لیس کتابا یتحدّث عن العلوم بالتفصیل

    و کتابی نیست که فقط درباره علوم به تفصیل سخن بگوید .

و لکن فیه بعض الاشارات العلمیة التی اکتشف علم البشر بعضها حتی الان .

ولی در آن برخی از مطالب علمی هست که دانش بشر تا الآن بعضی از آن ها را کشف نکرده است .  

والیک بعض هذه الآیات

      و برخی از این نشانه ها را بگیر .

اصل العالم

    اصل جهان

أنّ السماوات و الارض کانتا رتقا ففتقناهما

همانا آسمان ها و زمین بسته بودند(به هم گره خورده بودند) پس ان دو راگشودیم (ازهم شکافتیم )

اصل العالم سر غامض
           اصل جهان راز پیچیده ای است

و الآیة تخبر العالمین عن حقیقة هذا الامر من خلال کلمات الوجیزة

  و آیه از میان سخنان موجز و مختصرجهانیان را از حقیقت این کار باخبر میکند

« کانت السماوات و الارض ملتصقتینِ ثمّ فصّل اله بینهما

  آسمان ها و زمین به یکدیگر چسبیده بودند سپس خداوند بین آن دو را جداکرد .

توصّل الباحثون فی علم الفلک فی القرن العشرین الی نظریة خلاصتها

چستجوگران (پژوهشگران ) در قرن بیستم به نظریه ای در علم ستاره شناسی رسیدند که خلاصه اش

أنّ المادة الاولی للعالم کانت جامدة
     اینکه ماده اولیه جهان به شکل جامدبوده است

ثم حدث فیها انفجار شدید
           سپس انفجاری شدید در آن رخ داد

وانفصلت اجزاء تلک المادة و تشکّلت السماوات و الارض

  و آجزای آن ماده از هم جدا شد (گسسته شد) و آسمان ها و زمین شکل گرفت .

2- الشمی و القمر               خورشید وماه

وجعل القمر فیهن نورا و جعل الشمس سراجا

 و ماه را در آن ها نوری (روشنایی )قرارداد و خورشید را چراغی قرارداد

 
کلمة سراج تعبر عن شیء ذی نور حرارة من ذاته
 کلمه (واژه ) چراغ بیانگر شیئی دارای روشنایی و گرما میباشد

و کلمة نور تعبر عن مجرد نور لاحرارة فیه
و واژه نور بیان کننده تنها , نور است که هیچ گرمایی در آن نمی باشد

و الآیة تقول             و آیه می گوید

إنّ القمر یبعث ضوء من مصدر غیر ذاتی لاحرارة فیه

 همانا ماه می فرستد نور و روشنایی را از منبع غیر ذاتی که گرمایی در آن نیست (ماه پرتوی از منبع غیر ذاتی است که هیچ گرمایی ندارد)

اما الشمس فهی مضیئة بذاتها فتکون مصدرا للنور و الحرارة

اما روشنایی خورشید از ذات و درون خودش است پس منبعی برای روشنایی و گرما می باشد .

و ماعرف الانسان حقیقة القمر الا فی القرن العشرین

وانسان حقیقت ماه را تاقرن بیستم (نشناخت »» بهتراست جمله رو ادامه بدید بعد نشناخت روبنویسید) 

و بعد هبوط اول انسان و اکتشافه بأنه مجرد کوکب هامد لااثرفیه للماء و لا للحیاة و هو یعکس ضوء الشمس

و بعد از فرود اولین انسان و کشفش به اینکه ان تنها ستاره خاموش و سردی است که اثری ازآب و زندگی در آن نیست و اینکه آن نور خورشید را منعکس میکند , نشناخت

3- دوران الارض      گردش زمین

و تری الجبال تحسبها جامدة و هی تمرّ بمرّ السحاب

 و کوه ها را می بینی درخالی که گمان میکنی آنها ثابت و جامد هستند در حالی که عبور میکنند (می گذرند ) مانند عبور کردن ابرها

إنّک  لو تنظر الی الجبال تحسب أنها ثابتة و لکن الحقیقة غیر ذلک ...

همانا اگر تو به کوه ها نگاه کنی گمان میکنی که آنها ثابتند درحالی که حقیقت غیر از این است

الجبال تمرّ امامک کما یمرّ السحاب
    کوه ها از مقابلت عبور می کنند همانطور که ابر عبور میکند

و سبب ذلک دوران الارض و حرکتها
       و علت آن گردش زمین و حرکتش است

حرکة الارض لیست مخفیة علی احد فی عصرنا
       حرکت زمین در زمان ما بر کسی پوشیده و پنهان نیست

و لکنها کانت مجهولة علی الانسان حتی القرون الاخیرة

  ولی آن تا قرن های اخیر بر انسان ناشناخته بود

و قصة غالیلة مشهورة فی هذا المجال
      و داستان گالیله در این زمینه معروف است

هذه کانت بعض الاشارات العلمیة فی القرآن الکریم
      این بعضی از اشاره ها (مطالب ) علمی در قران کریم بود 

التی اکتشف العلم حقیقتها حتی الان
      که علم ، حقیقت آن را تا الآن کشف کرده است

و نعلم أنّ الاشارات  العلمیة فی ایات القران الکریم لیست هدفا بحدّ ذاتها
 ومی دانیم که مطالب علمی در ایات قران کریم درحدّ خود هدف نیستند

بل هی ایات تثبت لنا صدق ادعاء نزول القران من جانب الله تبارک و تعالی

بلکه آن نشانه ها و آیاتی است که درستی ادعای فرود آمدن قران را از جانب خدواند تبارک تعالی ثابت میکند

إنّ فی ذلک لآیات لقوم یعقلون
 همانا در آن ایاتی است برای گروهی که می اندیشند


سوال ، سوال . قسمت خوب برنامه

1- تو همین عبارت اخری بگویید ل  قبل از ایان با ل قبل از قوم چه فرقی دارند باهم ؟

2- اسم های غیر منصرف این درس کدوم ها هستند؟

3- کلمات اکتشف / انفصل / توصّل و إلفّ چه نوعی از کلمه هستند . میتونید یک تحلیل صرفی کامل برا هرکدوم بنویسد؟

4- در عبارت  هذه کانت بعض الاشاراتِ العلمیة َ  با توجه به اینکه الاشارات العلمیة ترکیب وصفی است و می بایست اعراب یا حرکت حرف اخر هردوشون یکی باشد پس چرا الاشارات کسری یعنی ــِـــ
رو گرفته و العلمیة فتحه یعنی ــَــ رو ؟



  

 





طبقه بندی: ترجمه دورس دوم دبیرستان،

تاریخ : شنبه 22 بهمن 1390 | ساعت 08 و 16 دقیقه و 38 ثانیه | نویسنده : خ آمنه آقایی | نظرات
نمایش نظرات 1 تا 30