تبلیغات
آموزش درس عربی - ترجمه درس نهم پایه دوم دبیرستان . لیس للانسان الا ماسعی

ترجمه درس نهم پایه دوم دبیرستان . لیس للانسان الا ماسعی

الدرس التاسع : درس نهم 

  لیس للانسان الا ماسعی ؟ برای آدمی نیست مگر آنچه را که سعی کرده است

 

یبحث الناس  فی مسیرهم نحواهدافهم عن نماذج مثالیه

 مردم در مسیرشان ( حرکتشان )  به سوی مقاصدشان به دنبال نمونه های بی نظیر می گردند . (نمونه های  بی نظیر را میجویند)

لیجعلوهم اسوة لانفسهم       برای اینکه آنها رو الگوی خودشان قرار دهند .

 

حیاة العظماء مشعل لهدایة الاجیال  ,         زندگی بزرگان چراغی است برای هدایت نسل ها

ومن لم یجعلها وسیلة لهدایته یضّل « هلک من لیس له حکیم یرشده»

وهرکسی ک] آن را وسیله ای برای هدایت خود قرار ندهد گمراه میشود . « کسی که  حکیم و فرزانه ای ندارد که او را ارشاد کند نابود میشود »

ولکن ..... کیف  هؤلاء اصبحوا ائمة للاخرین و کیف خلّدت اسماؤهم فی التاریخ ؟

واما ..... اینان چگونه برای دیگران  پیشوایانی شدند و چگونه اسمشان در تاریخ جاودانه شد؟

 

الیک الان بعض الاشارات الی میزات هؤلاء العظماء

اگنون به برخی از ویژگی های این بزرگان توچه کن

الاجتهاد و الثبات          تلاش و پایداری

لیست الراحة الا بعد التعب و لاتنزل النعم من السماء جاهزة بل هی ثمرة الکدّ و تحمّل المشقة

اسایش نیست مگر بعد از سختی (به دست نمیاید) و نعمت ها به صورت آماده از آسمان فرونمیریزد بلکه آن تمره و میوه رنج و تحمل سختی است .

 

بقدر الکد تکتسب المعالی        و من طلب العلی سهر اللیالی

به اندازه سختی (تحمل سختی ) مقام های بلند به دست می اید

        و هر کسی که خواهان بزرگی است شب زنده داری میکند .

 

ان الطبیب المسلم زکریا الرازی کان قد بدأ بدراساته الطیبة فی الاربعین من عمره , لکنه وصل الی اهدافه , لانه کان دؤوبا فی اعماله

همانا زکریای رازی پزشک مسلمان پژوهش های طبی اش را در 40سالگی آغاز کرده بود اما به اهدافش رسید زیرا او در کارهایش با پشتکار بود .

 

کان میکل انجلو یقول : لو علم الناس ما تحملت من المشاکل و الگدح فی الحیاة , لما تعجبوا من اعمالی الفنیة

میکل آنژ میگوید :

اگر مردم بدانند که من در زندگی چه مقدار مشکلات و رنج متحمل شدم هرگز از کارهای هنرمندانه ام شگفت زده نمی شدند .

 

الفقر : نداری

لو نظرنا الی تاریخ حیاة العظماء لوجدنا أنّ هؤلاء تحملوا المصاعب و تچرعوا آلاما کثیرة فی حیاتهم

اگر به تاریخ زندگی بزرگان نگاه کنیم درمییابیم که اینها سختی ها کشیدند (متحمل شدند) و در زندگیشان دردهای بسیاری چشیده اند

 

کان فارابی و هو من خیرة علماء  عصره - یسهراللیل للمطالعة و ما کان فی بیته مصباح فیذهیب الی خارج البیت لیطالع فی ضوء قندیل الحراس .

فارابی که یکی از بهترین دانشمندان دوران خود بود - شب را با مطالعه صبح میکرد درحالی که در خانه اش چراغی نبود پس به بیرون از خانه می رفت تا در نور چراغ نگهبانان مطالعه کند .

 

جان جاک روسو کان خادما فی بیوت الاغنیاء . وکان یقول دائما :

ژان ژروسو در خانه ثروتندان یک خدمتکاربود و همیشه می گفت :

 

لقد تعلمت اشیاء فی مدارس عدیدة و لکن المدرسة التی اکتسبت فیها اعظم الفوائد هی المدرسة البؤس و الفقر

چیزهایی در مدارس بیشمار یافتم ولی درمدرسه ای که بیشترین فایده را به دست آوردم همان مدرسه درماندگی و نداری بود .

 

نعم , هذه هی شریعة الحیاة : عمل و کدح و نصب و عناء , یعقبها نعیم و رفاه و راحة و هناء

بله , این همان قانون زندگی است  کارو رنج و زحمت  و سختی که به دنبالش نعمت و آسایش و راحتی و خوشی می اید .

 

الاخلاق

النجاح فی الحیاة یترتب علی التحلی بالاخلاق الفاضلة . هذا هو امیرالمومنین علی ع یقول :

موفقیت در زندگی به آراسته شدن اخلاق باقضیلت ( بهتر) وابسته است . این همان امیرالمومنین علی ع است که میگوید :

 

من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره

هرکسی خودش را برای مردم پیشوا قراردهد قبل از آموختن دیگران باید آموزش خودش را شروع کند

 

قدجاء فی ترجمة العالم الجلیل والفیلسوف الکبیر ملاصدرا أنه ماکان یقبل تلمیذا الا باربعة الشروط

درزندگی نامه دانشمند بزرگوارفیلسوف بزر گ ملاصدرا آمده است که او شاگردی را قبولنمیکرد مگر با چهار شرط :

 

1- ان لایرتکب المعاصی                   اینکه گناهی ر انجام ندهد

2- ان لا یطلب العلم للوصول الی منصب دنیوی          اینکه علم را برای رسیدن به مقام و منصب دنیایی نخواهد

3- ان لایطلب المال الا بالکفاف                مال را فقط به قدر کفایت بخواهد

4- ان لایحاکی الاخرین و یعتمد علی نفسه              اینکه  از دگران تقلید نکند و به خودش اعتماد کند

 

خوب : حالا باید بریم سراغ آموزش قواعد و طرح چند سوال

میدونید که تو این درس اولین مبحث نواسخ رو درس میده . اونهایی که باعث تغییر حرکت کلمات میشونددر مبتدا و خبر

کلمه نسخ رو حتما در مورد ایات قران شنیدید که بعضی از ایات ناسخ بعضی دیگر هستند .

حالا اولین نواسخ چیا ستند ؟ بله . کان و خواهرانش . یعنی افعال ناقصه

میدونید که اینها میان بر سرمبتدا و حبر و یک کمی تو اعراب اونها تغییر به وجود میارن . این کلمات میذارن که مبتدا هم چنان مرفوع بمونه ولی خبر رو منصوبش میکنند یعنی فتحه بهش میدن .

همونطوری هم که قبلا یاد گرفتید میدونید که توی اسم های مثنی نصب رو با (ینِ ) و تو اسم های جمع با (ینَ ) نشون می دادیم .

و در اسم جمع مونث هم که به حای فتجه , کسره می اوردیم و به اینها اعراب های فرعی میگفتیم .

حالا خودتون یک نگاهی بیندازید و ببینید که این افعال ناقصه کدوما هستند و بعد اونها رو از متن درس پیدا کنید و ببینید که چه تاثیری بر مبتدا و خبر داشته اند . ه عنوان نمونه :

کیف هؤلاء اصبحوا ائمة ً .           اصبح یکی از افعال ناقصه است که  (واو) میشه اسم اون و محلا مرفوع . جون باید مرفوع باشد اسمش

و ائمة میشود خبر برای اصبح و منصوب است که می بینید علامت فتحه روهم گرفته است .

 

 





موضوع: ترجمه دورس دوم دبیرستان،
[ یکشنبه 18 تیر 1391 ] [ ساعت 18 و 44 دقیقه و 33 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]