تبلیغات
آموزش درس عربی - کلاس هایی به نام تیزهوشان . سوالات خاص درکلاس درس

کلاس هایی به نام تیزهوشان . سوالات خاص درکلاس درس

تیزهوشان یا.... 

از قبل نوبت اول می دیدم که بعضی از دانش آموزان صحبت از برگزاری کلاس های تیزهوشان می کنندکه آنها را برای ورود به مدارس مثلا خاص آماده میکند . (چرا میگویم مدارس مثلا خاص ؟ چون به نظرم مدرسه ای که تمام دانش آموزان را با آزمون ورودی و معدل بالای 19.5ثبت نام میکند شاهکار نمیکند که دانش آموزانی بالاتر از سطح دانش آموزان دیگر خروجی میدهد ) 

به هرحال تب این کلاس ها بچه ها را و به خصوص اولیای آنها را گرفته بود و جالب اینکه همه اولیا هم فکر میکنند که فرزندشان نخبه ترین است . 

و اما یک روز ... دانش آموز نمره 8 که تو این کلاس ها شرکت میکردم . سرکلاس وقتی جزوه کلاس تیزهوشانش را گرفتم که حواسش به درس باشد متوجه شدم دقیقا جزوه عربیش است . وجالب هم اینکه اصرار داشت که همان موقع بهش برگردانم  چراکه معلم تیزهوشانشان اصرار داشته اند که این جزوه دست کسی نیفتد . 
برایم جالب بود اما .... خلاصه که دانش آموز تو امتحانات نوبت اول رسید به نمره .... 
حالا اینها مهم نیست . آن چیزی که مهم است این است که مطمئنم همه دبیران ما نهایت سعیشان را میکنند تا دانش آموزان بتوانند بهترین باشند . فقط لازمه اش این است که خود دانش آموزان هم سعی خودشان را بکنند و تمرین بیشتری داشته باشند . 
همیشه به بچه ها گفتم بهترین کتاب برای هرآزمونی کتاب درسی خودشان است . چطوری ؟ اینطوری که سرکلاس درس می پرسم . 
یک چند تا از سوالات من درآوردی سر کلاس هایم برای پایه سوم راهنمایی  که نسلش برای سال بعد برچیده میشود .  

به عنوان مثال تو درس ششم 

مؤنث عبارت نحن جائعون  را بگویند . شاید خیلی از بچه ها بگویند نحن جائعنَ .. که توجه به اسم و فعل نمی کنند . مؤنث این عبارت میشود نحن جائعاتٌ . 

یا درعبارت توَکُّلُنا ...  انواع کلمه را بیان کنند و بعد هم آن را درمقایسه با کلمات ( توَکَّلنا  / توَکَّلَنا / نتوَکَّلُ ) قرار میدهیم و معنی همه آنها را ازشون میخواهم و همینطور هم نوع کلمه شان را . 

ضمن اینکه بعداز اینکه همان کلمه اولی را که تو کتاب خودشان هست راهم معلوم میکنند ازشون میپرسم پس چرا الف ولام و یا تنوین ندارد ؟ مگراین دوتا از نشانه های اسم نیستند ؟ 

یاوقتی که عبارت لاشیء فی البحر را ترجمه میکنند نوع ترجمه شان باید درست باشد و کلمه هیچ را بیاورند و البته اینکه چرا .... 

همینطور وقتی که عبارت به این شکل ها میاد : 
......... هؤلاء قرب مدینتهم .
........... قرب مدینتهم . 
........... هؤلاء قرب مدینتهنّ .
........... قرب مدینتهنّ. 

فعل (یسکن ) برای هرکدام از عبارت های بالا به چه شکلی میاد؟ 

یا مثلا تو درس 5 عبارت علم الله سوء نیّة الولدَینِ .... چرا الولدَین آورده و والدانِ را نیاورده ؟ اگر والدان بیاد غلط است یا درست ؟ 

یا عبارت های الاشجار مثمرة ... الفواکه کثیرة ... چرا بااینکه الاشجار و الفواکه جمع هستند مثمرة و کثیرة به شکل مفردآمدند و مؤنث ؟ 

ویا در درس چهارم : 

اگر عبارت أُسجُن هؤلاء المتمرّدین ... تبدیل بشودبه أَسجُنُ هؤلاء المتمرّدین ایا تو معنی جمله تغییری ایجادمیشود ؟ 

ویا عبارت أُصلُبهم اگر بشود أَصلُبُهم ... چه تفاوتی ایجاد شده ؟ واصلا آیا تفاوت کرده ؟ 

اگر همین عبارت بشود أَصَلَبَهم ..... آن وقت چه اتفاقی رخ داده ؟ معنیش چی میشود ؟ 

همه کتاب درسی دانش آموز میتواند سوالی از تیزهوشان باشد . و دانش آموز اگر بخواهد تو همان کلاس های درس میتواند خودش را برای هر ازمون ورودی آماده کند بدون اینکه نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای داشته باشد . ولی .... نمیدانم چی هست که وقتی پول میدهی انگار بیشتر بهت میسازد ... 

میشود یک روز وقت گذاشت و تمام سوالای را که اینطوری از دانش آموزان می پرسم را تو یک مجموعه آورد اما بهتر است که بچه ها تو همان کلاس درس و به شکل ناگهانی باهاشون مواجه بشوند . به قول یکی از بچه ها انرژی ای که تو کلاس عربی مصرف می کنند برابر است با انرژی ای که از صبحش توی سه تا کلاس درسی مصرف کردند . 

از همین جا به آن دانش آموز عزیزم میگویم که تو بهترینی . و مثل تو در مدرسه شاید ده تا باشند . واین راهم میدانم که بهتان سخت میگیرم ولی ... دیگر چه کنیم . همین است دیگر .






موضوع: آموزش پایه سوم راهنمایی، نمونه سوال پایه سوم راهنمایی، عمومی،
[ سه شنبه 1 بهمن 1392 ] [ ساعت 19 و 57 دقیقه و 28 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]