بومی سازی آموزش فعل در پایه هشتم

آموزش فعل مضارع در پایه هشتم به شیوه ی زبان فارسی ( من رفتم . تو رفتی . او رفت و... ) می باشد . 

و البته این نگاشت برای کتاب هفتم سال بعد هم تغییر خواهد کرد (درمورد افعال ماضی ) 

شاید این شیوه آموزشی خیلی دور از ذهن برخی از دبیران باشد . چرا که میخواهند هم چنان به شیوه قدیمی پیش بروند و تغییرات را پذیرا نباشند . همانطور که در تدریس پایه هفتم دیدیم . 

اما علت اینکه چرا کتاب با این شیوه از نگاشت آمدده است را از زبان خود آقای اشکبوس نقل می کنم . ابتدا به صفحه تصویری کتاب ارسالی توسط ایشان نگاهی داشته باشیم . 

   

سخنان استاد اشکبوس 

برگه ای را که مشاهده می فرمایید یک جدول صرف مربوط به افعال تقریبا معادل دوم دبیرستان (راهنمایی ) مربوط به کشور مغرب که ما به اشتباه مراکش ممی گوییم  . 

می بینیم که در این جدول آنها آمدند بومی سازی کردند و آن ترکیب فعل . فعلت . فعلا .فعلتا . فعلوا . فعلن و... ؛ به آن صورت نیست و اینها به صورت مفرد ، مثنی ، جمع آوردند . با این حال قسمت اولش را که دقت می کنیم می بینیم چقدر به آن  من ، تو ، او -ما -شما -ایشان نزدیک است که ما در ایران به کار می بریم . غیر از اینکه ابتدای کار که شما دقت می کنید تا اواسط شبیه ما است و در قسمت انتهایی می بینید که این تفاوت بیشتر می شود و آن هم به خاطر ویژگی های خاص خود زبان عربی است . 

اما در کتاب های راهنمایی سابق (دوم و سوم .. ) شیوه ای به کار برده شده بود که یکی از بهترین شیوه های آموزش عربی است واز طرف دبیران مورد استقبال قرار نگرفت و به این شکل بود : 

فعل . فعلت  . فعلا . فعلتا . فعلوا .فعلن . فعلتَ . فعلتِ و......... 

با این که این شیوه ، شیوه ی بسیار خوبی بود اما من ندیدم حتی یک نفر از آن استقبال کند درحالی که شیوه بسیار خوبی بود . اما این شیوه ، شیوه ای بود که فرانسوی ها برای یادگیری زبان عربی در لبنان به کار برده بودند . این شیوه در ایران موفق نبود . چرا ؟ 

چون بومی سازی نشده بود . آنها براساس ساختار زبان خودشان فکر می کردند اینطور بهتر یاد می گیرند و درست هم بود . اما این شیوه ی جدید ؛ شیوه ای است که صد در صد به زبان فارسی بسیار نزدیک است . 

چرا ؟ چون که ما در زبان فارسی ؛  من رفتم . تو رفتی . او رفت .... را ما به این صورت به کار می بریم . بنابراین ، این شیوه ؛ شیوه ی بومی سازی شده و مطابق با دانسته های دانش آموز ایرانی است . 

یک دانش آموز ایرانی از دانسته ها وارد ندانسته ها می شود . می خواهد اطلاعاتی درباره زبان عربی به دست بیاورد . از چه طریق وارد می شود ؟ 

از طریق دانش و آگاهی که از قبل دارد . زمینه قبلی که دارد  . 






موضوع: نقل قول هایی از استاد اشکبوس،
[ دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ] [ ساعت 14 و 35 دقیقه و 17 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]