تبلیغات
آموزش درس عربی - آموخته های درس اول پایه هفتم

آموخته های درس اول پایه هفتم

در درس اول پایه هفتم که به سه بخش تقسیم شده است دانش آموزان با اسم آشنا می شوند . و از طریق لغاتی که درالمعجم هر بخش آمده است به راحتی می توانند جملات ساده و عبارات کوتاه را ترجمه کنند . 

آنچه که دراین درس مهم است شناخت و کاربرد اسم مفرد . مثنی و جمع است در مذکر و مؤنث بودن . 

ودانش آموز از طریق ترجمه لغات می تواند به این مهم دست یابد . چگونه ؟ 

به موارد زیر ( اسم های اشاره ) که از کتاب درسی انتخاب شده توجه نمایید . 

هؤلاء : اینان . اینها .این 

هذانِ : اینها . این دو . این (مذکر ) -  هاتانِ : اینها . این دو . این (مؤنث) 

هذا : این (مذکر )  - هذه : این ( مؤنث ) 

با توجه به لغات دانش آموز می بایست تشخیص دهد که هؤلاء فقط به یک شکل آمده است بنابراین در مذکر و مؤنث مشترک است . 

با توجه به اینکه در هذان و هاتان اشاره به دونفر کرده است پس تفاوتی باید بین هذان و هاتان باهؤلاء باشد . حال این تفاوت در چیست ؟ 

بله . در دونفر بوذن و بیشتر از دونفر 

و همینطور تشخیص بین مفردبودن رابا مثنی و جمع 

همینطور برای ذلک . تلک و اولئک 


مورد دیگری که دراین درس دانش آموز می آموزد علاوه برترجمه لغات  و عبارات ، اسم های مفرد و مثنی و جمع است . 

اصلا اسم چیست ؟ اسم کلمه ای است که برای نامیدن اشخاص ؛ اشیاء و حیوانات به کار می رود . همینطور می تواند دربرگیرنده شغل و صفات باشد . و مشخصه اصلی آن نداشتن زمان است . 

حالا دانش آموز در بخش اول از درس اول با کلماتی مثل : 

شجرة  . طالب . طالبة  . لوحة . جبل . جمیل . ولد و....... 

آشنا می شود . این اسم ها باتوجه به معنی برای یک فرد یا شیء به کار می رود . و باتوجه به علامت آخر ( ة ) معلوم می کند که بعضی از این اسم ها برای مذکر و برخی برای مؤنث می باشند . حالا کدام اسم ها مؤنثند ؟ 

اما در بخش درم همین درس  باشروع و ورود به المعجم با اسم هایی روبه رو می شود که به این شکل آمده است : 

رأی : نظر  - رأیانِ : دو نظر  

نعمتانِ مجهولتانِ  : دونعمت ناشناخته  

بازهم دراینجا نوبت دانش آموز است که در پی کشف باشد و بین رأی و رأیان مقایسه ای صورت دهد و بگوید چه اتفاقی افتاده . خب حالا از خودتان بپرسید ببینم چه اتفاقی افتاد ؟ 

و این بار بخش سوم از درس اول و باز هم المعجم و ..

اولئک مجاهدونَ  .  

لاعب  و بعد هؤلاء لاعبونَ  . در اینجا برای کلمه  لاعب چه اتفاقی افتاد؟ 

و یا کلمه مفتاح ( جمع مفاتیح )  .حَجَر ( جمع احجار )  در اینجا چه اتفاقی رخ داد ؟ 

ودر نهایت با استفاده از آموزش تصویری متوجه اختلاف ها شده و خودش به موضوع آموزش پی ببرد . 

اکنون با توجه به توضیحات ارائه شده اگر نیاز می بینید برای خود جدولی تهیه کرده و برداشت خود را به شکل خلاصه درون جدول ثبت کنید . 

و به نوشته های کتاب دقیق تر شوید و ببینید چه موارد دیگری هم در کتاب عنوان شده که در اینجا ذکر نشده . و دلیل آن هم تقویت روحیه پرسشگری در شما عزیزان است . 

درضمن می توانید به این سوالات هم پاسخ دهید . 

چگونه اسم مثنی یا جمع را تشخیص دهیم ؟ 

آیا در زبان فارسی کلمه ای به نام مثنی داریم ؟ 

برای تشخیص اسم های جمع از یکدیگر چگونه باید عمل کنیم ؟ 

اسم های جمع برچند نوع هستند ؟ 

یادتان باشد که همه این موارد را شما دانش آموز عزیز می بایست با توجه به المعجم کتاب درسی و بخش بدانیم ؛ خودتان بیان کنید و معلم تنها راهبر در کلاس است و شما را برای رسیدن به پاسخ مطلوب راهنمایی می کند . 










موضوع: کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان،
[ شنبه 26 مهر 1393 ] [ ساعت 21 و 58 دقیقه و 08 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]