آموزش درس 4 از پایه هشتم

آموزش دروس را معمولا با خواندن کلمات و تکرار و وقت برای حفظ کردن کلمات با ترجمه ها و پرسش از آنها شروع میکنیم و درحین گفتن و تکرار کلمات بحث آموزش قواعد راهم دنبال می کنیم . 


اما برای این درس کاری که انجام دادم مقایسه تمام افعال درکنار هم بود علاوه براینکه در خواندن کلمات بارها این افعال را تکرار کردیم : 

صدقتَ ... تَصدُقُ    / صَدَقَت  ... تَصدُقُ  

فهمتَ ... تفهَمُ     / فَهِمَت ... تفهم و................

بعددرس را به این شکل با نوشتاری برروی تخته شروع کردیم : 

 
......شَکَرَ - یَشکُرُ  - سیَشکُرُ 
 .........  شَکَرَت - تَشکُرُ  - ستَشکُرُ   ........ شَکَرتَ  - تَشکُرُ  - ستَشکُرُ 
 
... شَکَرتِ  - تَشکُرینَ - ستشکرینَ

 .... شَکَرتُ  - أشکُرُ  - سأشکُرُ   ...... شَکرنا  - نَشکُرُ - سنَشکُرُ 

  

وبعد از دانش آموزان خواستم تا فعل ها را براساس آنچه خواندند ترجمه کنند . و بگویند باتوجه به معنای فعل ها چه قرینه هایی در جمله میتواند ما را به معنای کلمات راهنمایی کند ؟ 

البته مسلما دانش آموزان معنای همه فعل های آمده در جدول بالا را نمی دانستند و بانگاه به فعل ماضی که سال قبل خوانده بودندبه جواب بعدی می رسیدند . 
اما در آخر جدول را به این شکل تکمیل کردند : 

 
هو     /  محمد   / الطالب

شکر - یشکر - سیشکر  

 هی   /  فاطمة   / الطالبة 

شکرَت  - تشکر  - ستشکر 
 أنتَ  / یا محمد   / أیها الطالب 

شکرتَ  - تشکر  - ستشکر 
 
أنتِ    /  یا فاطمة  / أیتها الطالبة 

شکرتِ  - تشکرین  - ستشکرین

 أنا 

شکرتُ  - أشکر  - سأشکرُ
 نحن 

شکرنا - نشکر - سنشکر 


این درس چون آموزش سوم شخص مفرد بود بنابراین مهمترین نکته اش ، تشخیص بین دوفعل مضارع دوم  شخص مفرد مذکر و سوم شخص مفرد مؤنث بود . 

زمانی که از دانش آموزان خواستم باتوجه به فعل های ماضی خوانده شده قرائن را بیان کنند آن وقت بودکه خودشان متوجه تفاوت ا شدند و خودشان توضیح دادند که أنتَ تشکر یعنی تو شکر می کنی و هی تشکر یعنی او شکر می کند . 

و اینکه به فرض هو - محمد - الطالب  با فعل شکر می آیند . با فعل یشکر هم می آیند . با فعل سیشکر هم می آیند و همینطور درادامه ... 

به این شکل : 

هو شکر . هو یشکر . هو سیشکر 
محمد شکر . محمد یشکر . محمد سیشکر 
الطالب شکر . الطالب یشکر . الطالب سیشکر 

واین همان رسیدن به مفهوم باتوجه به کلمات و واژه ها است و دراین زمینه قرائن کمک حال ما هستند . 

والبته بعداز همه اینها ترجمه متن زیبای این درس و داستان ولدفرس و به قول بچه ها کره اسب با بقرة و سنجاب بود . 


  





موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش عربی پایه هشتم،
[ شنبه 24 آبان 1393 ] [ ساعت 21 و 44 دقیقه و 12 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]