کتاب عربی از هفتم تا نهم

حتما تعجب می کنید . کتاب عربی از هفتم تا نهم ..
مگر کتاب نهم چاپ شده ؟ 

سرفصل ها را که نگاه میکنی از اسم ها شروع شده و باترکیبی از جملات وصفی اضافی و ماضی استمراری و ... پرونده اش برای 3 سال متوسطه یک بسته می شود . 

تجربه سال هفتم و دور از دسترس بودن کتاب برای دبیران این درس ، پیامدی خوش برای کتاب هشتم و نهم داشت . 

کتاب های هفتم و هشتم را که پنبه می زنم و حلاجی .. به فعالیت بیش از حد کتاب هفتم و شورو نشاطی که در دانش آموزان ایجاد می کند می رسم . کلاس هایی که با وجود مدت زمان کم و حجم زیاد هیچ گاه خستگی را به دنبال نداشت . 

کتاب هشتم اما با همان حجم محدود خود که ظاهرا فقط به فعل مضارع و منفی مضارع و مستقبل پرداخته ، اما از نشاط پایه هفتمی ها درآن اثری نمی بینی . 

شاید دانش آموزان تازه متوجه شده اند که پا به سن بلوغ گذاشته اند و یاداوری است از سال دومی های راهنمایی . انگاری بچه ها خودشان هم باور کرده اند که یک سال دیرتر  بزرگ شده اند و به بلوغ رسیده اند . 

خودشان میگویند خسته شدیم ازبس یک درس را چد بار تکرار کردیم . اما وقتی تو دست انداز سوالات درک متن قرار می گیرند و نمره های زیر 15 از 15 ... اون وقت دیگر عقب نشینی می کنند . 

وقتی از سوالات درک متن فرار میکنند یادم میاد به درک متن های دوره راهنمایی قبل . به تعریب های نیم نمره ای و دانش آموزانی که گاه 85درصدشان این بخش از نمره را نمی آوردند . 

والبته باز درمقایسه ای دیگر می رسم به این نکته که دانش آموزم حداقل الان می تواند یک ترجمه خوب بهم بگوید ولی در فهم متن وقتی پیچیده بشود مشکل پیدا می کند . 

امروز وقتی تو پرسش های مکالمه ای منتظر یک نعم و لا شنیدن بودم درکمال تعجب دیدم دانش آموزم سعی می کند بگوید از یک آبشاری دیدن کرده . آبشار ویکتوریا در افریقا . وقتی ازش مجدد پرسیدم یعنی تو به افریقا سفر کردی ؟ اون وقت تازه گفت لا . 

خوشحالم از اینکه دانش آموز امروزم می تواند به عربی بهم بگوید برای سفر باید حوله و مسواک و خمیردندانش را بردارد . 

خوشحالم از اینکه می تواند بگوید رنگ مسواکش چه رنگی است . 

از اینکه می تواند بگوید امروز چندشنبه است و چه فصلی است ؟ از اینکه می تواند بگوید حالش چطور است و تو کدام خیابان و میدان زندگی می کند و اهل کدام کشور و شهر است ؟ 

عربی نهم را تو ذهنم زیر ورو میکنم . به چالش های عربی هشتم فکر می کنم و اینکه این موضوع ( فعل ... ) را برای سال بعد چطوری درس بدهم هضمش برای بچه ها راحت تر می شود . 

تو عربی نهم این درس ( ........ و ............ ) احتمال روبه رو شدن با چالش را دارم . پس باید از همین الان اندیشه کنم . شاید فردا دیر باشد . 

و در نهایت میرسم به دهم و ...

اگر کتاب دهم جهشی فوق تصور داشته باشد چه اتفاقی می افتد ؟ نکند به سرنوشت راهنمایی سابق و افت شدید دانش آموزان در اول دبیرستان دچار بشود ؟ 

این روزها تدریس آزمایشی کتاب دهم هم شروع شده . خوش بینانه به برنامه نگاه میکنم و برای مولفین عزیز آرزوی تندرستی می کنم و امیدوارم موانع از سر راهشان برداشته بشود . چرا که کتاب های عربی نیازمند یک تغییر و بازنگری خیلی جدی بودند . 

کاب عربی آسان نشده . خیلی سخت تر از قبل شده . اما نوع نگاه ؛ روش تدریس ؛ نوع امتحان تغییر کرده و اگر من معلم نتوانم خودم را با این تغییرات هماهنگ کنم شاید بشود گفت از هنر معلمی بی بهره ام . 





موضوع: عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93،
[ سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 17 و 47 دقیقه و 53 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]