درس اول از کتاب عربی نهم (أبدأ بسم الله کلامی ... )

درس اول کتاب نهم با یک شعر شاد شروع میشود . شعری که دانش آموزان هفتم خودم بدون هیچ پیش زمینه اولیه و با دوگیتار از خودشان ؛ یک کار گروهی برای مجمع دبیران عربی منطقه ای که هستم انجام دادند . 

اول از همه ، جا دارد که از این دانش آموزان خوبم تشکر کنم . 

اما درادامه باید بگویم که مطالب کتاب نهم بسیار جذابتر از کتاب هفتم و هشتم هست . چرا که دانش آموز از دایره لغات بیشتری برخوردار شده و متن های بلندتر را راحت می تواند بخواند و ترجمه کند . 

برای شروع بررسی کتاب نهم ابندا با معنی شعری که در درس اول آمده همراه با تذکر استاد عباچی ، بسم الله می گوییم و قدم به قدم با کتاب همراه می شویم . 




چند شب قبل به صورت رسمی متن شعری که در درس اول آمده است در این گروه به عنوان شروع رسمی کار مورد کنکاش ، ترجمه ،

 واژه پژوهی و بررسی قواعدی قرار گرفت و ان شاءالله در آینده نزدیک ، روش های تدریس هر موضوع نیز بررسی خواهد شد.


 بخشی از پیام استاد عباچی عزیز به همکاران در باره پرداختن به قواعد در گروه های تخصصی 

«بین همکاران هرچقدر قواعد بگویند اشکال ندارد ، برای دانش آموز نگویند»


اما ترجمه شعر:


1- سخنم را با نام خداشروع می کنم ، هنگام برخاستن ، پروردگارم را یادمی کنم.
2- درس هایم رابانام خداشروع می کنم ، هنگام نشستن پروردگارم رایادمی کنم.
3- با نام خداوند کتابم را می خوانم ، حل مشکلاتم را ازپروردگارم می خواهم.
4- مکتب ما نور و زندگی است ، در آن دعا هست ، نمازهست.
5- در آن دانش هاست ، کمال و رشد هست ، گنج هایی د رآن هست ، زیبایی در آن هست.
6- دانشمندان از آن فارغ التحصیل می شوند و حکیمان در آن درس می دهند.
7- هان(آگاه باش) کتاب هایم پرتوهای آسمان من هستند، مهربانی ورحمتند ، گنج هستند ، مثل دوای من هستند.
8- بانام خدا کارهایم راشروع می کنم ، زیرا نام خداوند شادی مرا افزایش داده




برخی سوالات مطرح شده پیرامون شعر :


1- سَمائیّ ، اسم منسوب به سماء هست یا سماء باضمیر؟
سماء + ضمیر «ی »
سخنان استادعباچی در مورد کلمه سمائی 

باید بدانیم که در زبان عربی ، قافیه درشعر تنوین نمی گیرد . بنابراین اگر تنوین باشد اشباع شده و به شکل حرکت فتحه . کسره . ضمه گذارده می شود مثل کلمات حیاةُ  .  جمالُ و..... 

واگر حرکت باشد وقف می شود  . 

و حالا می رسیم به کلمه سمائی 

این کلمه در اصل سماء بوده است . تنوین می گرفته یعنی سماءٍ .  وچون  قافیه شعر بوده اشباع گردیده و به شکل سماءِ  در آمده است . 

از آنجایی که در زبان عربی هنگام خواندن کسره  می بایست کمی حالت ای به کلمه بدهیم لذا این کلمه به شکل سمائی می بایست تلفظ می شده است . 

اما چون دانش آموزان این موارد را درخواندن رعایت نمی کنند بنابراین کلمه به شکل سمائی آمده است  . 

و درواقع معنای این عبارت می شود : هان  کتابهایم نور آسمانند  . 

نظر استاد براین بودکه حتی اگر اینگونه موارد را به شکل یای متکلم هم ترجمه کردند نمره می گیرند . 



2- چراهمه ی فعل ها مضارع به کاررفته فقط  زادَ  فعل ماضی آورده شده ؟
پاسخ استاد عباچی: «زاد فعل ماضی محقق الوقوع است.»



3- چرا زادَ که ماضی است پس ازمضارع آمده ؟
فعل دعایی ، می تواندقالب ماضی داشته باشد.      زادَ – بیفزاید
عبارت دعایی راغالبا بافعل ماضی بیان می کنند چون قطعیت را می رساند.
یا اگرفعل ماضی دریک بستر زمانی تکرار شده باشد ، به شکل ماضی نقلی ترجمه می شود.  « افزوده است »



4- مکتب راغیرازکلمه ی مکتب چه معنای دیگری می توان برایش آورد؟
مکتب کلمه ای است که دراین معنی ، معادل واضح تری در فارسی ندارد.



5- درمصرع  دوم بیت سوم «أَسْأَلُ» باتوجه به اینکه حرف ماقبل از همزه ، ساکن است ، چرا همزه این طور آمده با توجه به پیام استاد اشکبوس؟
همزه بعد از سکون، همجنس حرکت می آید. «س» ساکن است و همزه ، دارای فتحه است پس همزه بر روی کرسی الف قرار می گیرد.
همزه در وسط کلمه اگر ساکن باشد مناسب با حرکت قبلش نوشته می شود . رَأس  -  رُؤیة
اگر همزه در وسط متحرک و قبلش ساکن باشد باحرف مناسب حرکت خودش نوشته می شود. ( مسؤول ، أسأل ) 



6- چرا این شعر برای پایه نهم انتخاب شده ؟
- زمینه سازی
- هرشعری بیاد میشه این سؤال را پرسید. 
- خصوصیات شعر : نوعی نیایش است. وزن زیبایی دارد، نکات مورد انتظار برای تدریس دروس بعد در آن آمده.
- از نظر معنا بسیار پربار است که مهمترین آن توکل بر خداست.



7- فرق جلس باقعد چه می تواند باشد؟
قعود نشستن از ایستادن است ولی جلوس نشستن از خوابیدن است.
قعود از اضداد هست. هم نشستن وهم برخاستن معنی می شود. در قعود معمولا شخص خودش تنها حاضر است. 
هردوبه معنی نشستن است اما :
جلوس : انتقال ازپایین به بالاست. مثلا ( اجلس ) به کسی می گوییم که خوابیده است.
قعود : انتقال از بالا به پایین است. مثلا ( اقعد ) به کسی می گوییم که ایستاده است.



    مورد دیگری که در انتها لازم است به آن اشاره ای داشته باشم ، استفاده سودجویانه بعضی از انتشاراتی ها از سوالات این جانب و چند همکار دیگر است . 
درجایی که ما ، خودمان تمامی سوالاتمان را آنلاین برای استفاده فرزندان این مرز و بوم و دیگر همکاران برروی وبلاگ قرار می دهیم متاسفانه برخی با چاپ همین سوالات درمجموعه هایی با عنوان ........ مبادرت به فروش این سوالات کرده و جیب های خود را از قِبَل دیگران پرپول می کنند . 

بنابراین لازم است که تذکری دوباره داشته باشم که تمامی مطالب این وبلاگ برای استفاده دانش آموزان و همکاران در کلاس های درس است و هرگونه کپی در نشریات و کتب کار بدون اطلاع نویسنده خلاف محسوب می شود . 


و درادامه تشکر از همکاران گروه واتساپ دبیران عربی ایران که فرصت اینگونه مباحث را فراهم می آورند تا همه همکاران در سراسر ایران بتوانند همگام با مؤلفین قدم بردارند . 








موضوع: آموزش عربی پایه نهم، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ چهارشنبه 13 خرداد 1394 ] [ ساعت 22 و 05 دقیقه و 45 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]