تدریس آزمایشی درس سوم از عربی نهم

وقتی استاد تماس رفتند و برای تدریس ازم سوال کردند باورم نمی شد . میدانستم که سختی های زیادی درپیش رو دارم . کار درمقابل دوربین و استاد با دانش آموزانی که هیچ شناختی نداری از یک منطقه دیگر واموزش درس کتاب جدید بی اینکه فرصت یک ماهه ای داشته باشی تا دانش آموز با روش کارت آشنا بشود . 

با این همه تجربه ای بود به یاد ماندنی . یک تجربه زیبا با کوله باری از آموخته ها . خدا را برای این تجربه شاکرم . 




تیم تدریس به همراه استاداشکبوس و خانم پارساییان سرگروه آموزشی استان البرز 

تقریبا ده روز بعد از سوال استاد ، بهم اطلاع دادند که برای تدریس یک نفر دیگر هم اضافه شده و بعد با پیشنهاد اوردن دانش آموز دو مدرس دیگر هم اضافه شد . 

تعداد بیشتر مدرسین این حسن را داشت که همکاران با روش های بیشتری از تدریس براساس شیوه جدید کتب عربی آشنا می شدند و ما این امر را به فال نیک گرفتیم . 


قرار براین بود که کمتر همدیگر را درجریان کارهایمان قرار دهیم تا روش های آموزشی شبیه به هم نباشند و هرکسی از شیوه و روش خاصی استفاده کند . 

تمامی برنامه ریزی ها انجام شد . استرس ها  و بی خوابی های قبل برنامه و آماده کردن مقدمات تدریس و وسایل کمک آموزشی و..... 

و اما در استودیو ...

وقتی صبح روز تدریس ( هشتم تیرماه ) جهت تدریس در استودیو فیلم برداری حاضر شدیم ، اتاق فیلم برداری درشرف آماده شدن بود . چینش صندلی ها و نمونه کارهای دانش آموزی  سیستم ویدیوپروژکشن و تخته و ماژیک وایت برد و از همه مهمتر دانش آموزان . 

دانش آموزانی از منطقه .... شهر تهران . تاکید کرده بودیم که دانش آموزان حتما پایه هشتم را تمام کرده باشند . اما درکمال تعجب متوجه شدیم که دانش آموزان پسر پایه هفتم را خوانده اند . اما خوشبختانه از مدرسه نمونه دولتی . 
و دختران از مدرسه عادی دولتی با معدل های متفاوت از شلوغ و کم حرف و .... 


این مورد موضوعی نبود که برایش دل نگران شوم . چرا که از اول مبنا را براین قرار داده بودم که محیط آموزش یک محیط واقعی باشد . سعی کردم از روشی استفاده کنم که برای بسیاری از همکاران قابلیت اجرایی داشته باشد . 

پاورپوینت درس را آماده کردم . اما درکنارش فلش کارت های تصویری و یک اسپیکر و گوشی همراهم و سیم اتصال . 



اموزش از طریق فلش کارت های تصویری به همراه فایل صوتی یکی از متدهای آموزش زبان است . روشی که باعث تثبیت کلمه آموخته شده در ذهن دانش آموز می گردد . و هرچه تصاویر به معنی کلمه نزدیک تر باشد بیشتر در ذهن مخاطب جای می گیرد . 


نمیتوانم بگویم کاری که انجام دادم خیلی خوب بود یا اصلا خوب بود یا نه . ولی اهدافم مشخص بود . اهدافی براساس سندتحول و هدف کتاب درسی . 

این اهداف را براساس طرح درس نوشته بودم . درانتها وقتی به طرح درسم نگاه کردم از دید خودم به هدف رسیده بودم و این را موفقیت میدانستم برای خودم  . 


دانش آموزان در حال ترجمه متن در گروه های درسی 

خاطره ای از کلاس که برایم بسیار جالب بود و این اطمینان را داد که به هدف رسیده ام : 

سلام خاص و ویزه خدمت همه عزیزان و بزرگواران 
همه انهایی که این چندوقت اخیر شرمنده محبتهایشان شدم و دعای خیرشان همراهیم می کرد
دانش اموزان هشتم ازیک مدرسه دولتی بودند . با معدل ۱۶ .۱۷ .۱۹ و.. 
جالب اینکه وقتی دراستودیو حاضرشدند ازشان درباره فعل مضارع سوال کردم .
وقتی یکی ازبچه ها شروع کرد به یفعل .. تفعل 
آه ازنهادم بلندشدم . گفتم وای خانم درودی . این بچه ها با متد قدیم درس گرفتند .ولی خدا راشکر توانستیم درس را اموزش بدهیم .ودرواقع وارد وادی اموزشی انها نشدم دیگر . 
ویک مورد دیگر که برایم خیلی جالب بود یکی ازعوامل اجرایی بود . یک اقا که درکنار یکی ازفیلم بردارها داخل اتاق ایستاده بود . وقتی بعدازتدریس برای بهتریادگرفتن شروع به تکرار کردم گفتم خب فعل تکتبین می نویسی .حالا به من بگویید بنویس همراه بچه ها گفتند اکتبی . (البته خودفعل آلان دقیق یادم نیست . ممکن است به جای تکتبین فعل دیگر گفته باشم ) .اونقدرخوشحال شدم که اگرجلو دوربین نبود همان جا برایش دست می زدم. 


این خاطره را از آنجا که در فضای مجازی تلگرام نوشته بودم به عینه دراینجا آوردم . 



آزمون تکوینی که برای این کلاس در نظر گرفته شده بود 




تدریس آقای عطار 


تدریس خانم درودی 


تدریس آقای عباسی 

خدا را سپاسگزارم از توانی که به هریک از ما عطاکرد و از همه همکاران عزیزم که در گروه های محازی یار ما بودند و دعاگویمان کمال تشکر را دارم . 

درپایان باید به موارد زیر اشاره داشته باشم : 


روش تدریس ارائه شده تنها یکی از هزاران روش تدریسی است که وجود دارد . 

تعمیم یک روش تدریس کار درستی نیست و هر معلم بنابرمقتضیات مکان . منطقه . دانش آموزان وامکانات موجود از روش های تدریس بهره می برد . 

توصیه می شود که  از یک روش تدریس خاص برای همه جلسات کلاسی استفاده نشود . 

قبل از رفتن به کلاس درس طراحی تدریس را داشته باشیم حتی اگر طرح درسی برای آن نمی نویسیم . 

با سند تحول و اهداف کتاب درسی آشنا باشیم و تدریس را برهمان اساس و معیار داشته باشیم . 

دقت داشته باشیم که هر درس از کتاب عربی نهم برای دو جلسه آموزشی در نظر گرفته شده و قرار نیست در یک تایم 75دقیقه ای درس به اتمام برسد . 


واما پیام استاد اشکبوس در خصوص تدریس ها 


عادل اشکبوس, [30.06.15 11:27]

سلام.

امروز و دیروز اعضای گروه نظرخواهی سرکار خانم پارساییان سرگروه متوسطه اول استان البرز،

 سرکار خانم آقایی سرگروه منطقه 2 تهران، سرکار خانم درودی دبیر متوسطه اول منطقه 12

 و جناب آقای حجت الله عباسی مدرس ضمن خدمت استان فارس و دبیر متوسطه اول و دوم، 

جناب آقای باقر شیخ عطار دبیر متوسطه اول و دوم منطقه 12 تهران تلاش بسیاری کردند تا

 فیلم نمونه تدریس و مصاحبه با همکاران مربوط به عربی پایه نهم به گونه ای بهینه ضبط گردد.

پیشتر سرکار خانم مرادخانی دبیر متوسطه اول و دوم منطقه یک تهران،

سرکار خانم موسوی زاده سرگروه متوسطه دوم منطقه 6 تهران و مترجم عربی وزارت آموزش و پرورش 

و جناب شیخ الاساتذة آقای دکتر عباچی بزرگ در تهیه کتاب گویا زحمات بسیار کشیدند.

ان شاءالله کار بسیار خوبی شود. امروز برای فیلم عربی نهم به دلیل اشتباه مدیر مدرسه دانش آموزان پایه هفتم آمدند.

 اما خوشبختانه حسن مدیریت آقای عباسی و آقای شیخ عطار مشکل را حل کرد. 

معلم دانش آموزان دختر هم بدون توجه به کتاب درسی روش کتابهای قدیمی را تدریس کرده بود ولی در هیچ کدام مشکلی ایجاد نشد.

بعد از تدریس همکاران سراغ دانش آموزان رفتم و بدون اینکه همکارانم بدانند از بچه ها آزمون شفاهی گرفتم نتیجه بسیار خوب بود.

قبلا نیز در اعتباربخشی کتاب عربی نهم چندین نفر از همین اعضای گروه حضور داشتند که به دلایلی نامشان را ذکر نمی کنم.

همکاری اعضای گروه نظرخواهی بسیار خوب است. چندین تن در بررسی کتاب عربی نهم هم کتاب دانش آموز و هم کتاب معلم سهیم بودند که اگر بخواهم نام ذکر کنم قطعا نام برخی عزیزان جا می ماند.

خدا را شکرکه چنین جمع پرافتخاری یاری رسان گروه عربی هستند. همکاری عزیزان موجب دلگرمی هرچه بیشتر شده است.

ای کاش سایر گروههای درسی نیز در چنین جمع هایی بودند و از توانمندی همکاران به نحو احسن استفاده می کردند.

 

گروه فیلمبردار و صدابردار متحیر مانده بودندکه چقدر رابطه معلمان و بنده در استودیو صمیمانه بود و

 چنین چیزی را اصلا ندیده بودند و برایشان خیلی عجیب بود. مدیون لطف همکاران هستم. در دوره کشوری عربی هفتم و هشتم تنها گروهی که تنشی نداشت گروه عربی بود. در حالی که به من تذکر داده بودند که مراقب باش چون کتاب عربی هفتم و هشتم خیلی از کتابهای قبلی سخت تر شده و شیوه آموزش خیلی تغییر کرده است. ولی خدا یاری کرد و همکاران نیز نهایت لطف را داشتند. البته ابتدای کار سختی هایی بود ولی به خیر گذشت.عمر کتاب عربی هفتم پنج سال است. دو سال گذشت و سه سال دیگر دوباره تغییر خواهد کرد و البته تغییرات باز هم به ترتیب سال به سال است.



                                                                                                                                 
 و من الله التوفیق . 




موضوع: عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش عربی پایه نهم،
[ سه شنبه 9 تیر 1394 ] [ ساعت 21 و 13 دقیقه و 22 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]