تبلیغات
آموزش درس عربی - نقش پایگاه کیفیت بخشی درس عربی و گروه های آموزشی

نقش پایگاه کیفیت بخشی درس عربی و گروه های آموزشی

پایگاه کیفیت بخشی درس عربی در متوسطه 2 چندین سال است که در شمال کشور کارخود را شروع کرده . اما در متوسطه 1 همزمان با نگارش جدید کتب عربی پایگاه کیفیت بخشی این درس در قم به مدیریت سرکار خانم فهیمی آغاز به کار کرد . 

به عنوان سرگروه منطقه و در ارتباط با گروه آموزشی استان ؛ فعالیت های این پایگاه را مدنظر داشتم و از سویی دیگر هم درخواست های همکاران از پایگاه بود . 

دراینجا به دنبال نقد نیستیم . وازباب اطلاع رسانی متذکر میشوم که پایگاه کیفیت بخشی درس عربی بعد از دوسال کار در قم به شیراز و مدیریت جناب کاظمی انتقال یافت . 


جناب کاظمی . بنیان گذار گروه واتساپ دبیران درس عربی 


با این مقدمه نگاهی به پایگاه شکل گرفته می اندازیم . اولین قدم جناب کاظمی مطابق با دیداری که با ایشان در شهر شیراز داشتم ؛ تخصیص ساعت اضافی برای کار پایگاه بود . ساعتی بیش از تعریفی که قبلا شده بود . دومین مرحله کار ایشان انتخاب افرادی شایسته و کارآ برای این پایگاه بود تا بتوانند به تمامی نیازهای درسی دبیران پاسخ بدهند . و سومین موردی را که ایشان مدنظر داشتند این بود که اعضای پایگاه نمی بایست در گروه آموزشی استان یا شهر خود به کار مشغول باشند . 

و اما ایده مهم دیگری که در اندیشه والای ایشان ودرتمامی گفتارهایشان به چشم می خورد ایجاد روح ارتباط بین معلمین و تشویق و انگیزه است . 

به گونه ای که وقتی اسامی افراد استان را در لیست تقدیر ها نشانم دادند آه از نهادم بلند شد که در مرکز ایران و در پایتخت ؛ باید به دنبال یک برگه برای تشویق همکاری شایسته .......  . 

و همین است که بیشتر از قبل خوشحال شدم که مدیریت پایگاه به فردی سپرده شده که اصول مدیریتی را به خوبی واقف است و درکنارش از پشتوانه ای قوی یعنی آقای آذری بهره مندند . 
اما اعضای پایگاه : 


آقایان قائدی . عباسی . کیانی و صادقی (که درعکس نیستند) 

وخانم ها دکتر نجیب . راجع . محسنی نژاد .کیوان پناه 

ضمن ارزوی توفیق برای این عزیزان صحبت های جناب کاظمی را که در گروه واتساپ بیان کردند را ؛ به صورت نوشتاری می آوریم . 

بخشی ازصحبت های جناب کاظمی مدیر پایگاه کیفیت بخشی درس عربی درتاریخ 21 / 4 / 94 

خوشحال و خرسندیم توفیقی حاصل شد تادراستان فارس درپایگاه کیفیت بخشی درس عربی در خدمت شماهم اندیشان وهم نوعان باشیم . 
اما دوستان بزرگوار باتوجه به نقش وجایگاه خطیر گروه های آموزشی و پایگاه کیفیت بخشی اعتقاد ما این است که باید به صورت کارشناسانه آسیب ها بررسی بشود و تحولات و تغییرات اساسی دراین زمینه ایجاد شود .البته با اتخاذ یک الگوی روشن که این الگو دارای ساختار علمی و منطقی باشد . اعتقاد ما هم این است که نگرش ها و نگاه های ما هم در این زمینه باید نوین باشد تا مابتوانیم متناسب با این نگرش ها به ارتقاء کیفیت آموزشی برسیم . 
یک رویکردهایی را ما برای این پایگاه تعریف کردیم که این رویکردها می تواند به اهدافی که کتب عربی هم به دنبالش هست ما بهش دستیابی پیدا کنیم . 
اولین رویکرد ما این است که همه ما در سطح کشور باید نگاه حداکثری به گروه آموزشی داشته باشیم . بنده اعتقاد دارم اگر مسئولین ما نگاه حداقلی به گروه آموزشی داشته باشند ؛ خودشان باور نداشته باشند گروه های آموزشی را ؛  اعتقاد نداشته باشند ؛ احساس می کنم که ما اصلا هیچ کاری را نمی توانیم در روند آموزشی اعمال کنیم . 
زمانی ما می توانیم نگاه حداکثری به گروههای  آموزشی داشته باشیم که بحث نیروی انسانی را در ساختار بدنه گروه آموزشی تقویت کنیم . و......... 

روند کار ما یک روند خرد جمعی است . ما جهانی فکر می کنیم و منطقی هم عمل می کنیم . بومی سازی می کنیم مسائل را و روند را به شکلی جهت می دهیم که منجر به اثر بخشی باشد . 
دومین فیلدبک یا رویکردی که ما در پایگاه اعمال خواهیم کرد ؛ جذابیت و محبوبیت باید اول در خود گروه اتفاق بیفتد . درخود تیم اتفاق بیفتد وبعد این را در سطح کشور بخواهیم اعمالش کنیم . 
ما در این زمینه دوستان هر روندی را که بخواهند از منابع مالی ، از هدیه ، از انواع تشویقی ، نوع رتبه ، گفتیم هیچ مشکلی دراین زمینه نیست . کارشناسانه ، دقیق در زمینه بهسازی نیروی انسانی واینکه ما بتوانیم رضایت را در اینها ایجاد بکنیم باتمام وجود این نقطه را اعمال خواهیم کرد . چرا که ما برای توانمند سازی معلمانمان ، مدرسانمان علاوه براینکه نظارت قوی در این زمینه باید داشته باشیم ، باید دراین راستا بحث تشویق و انگیزه سازی را سرلوحه کارخودمان قرار دهیم . باشعار که نمی شود کاری کرد . تمام کسانی که با شعار خواستند نقش بازی کنند نتوانستند و روند خوبی نتوانستند اعمال کنند . تمام جذابیت ها و هرنوع مطلوبیتی که دوستان ما بخواهند ما برایشان آماده می کنیم وباتمام وجود درخدمت تک تک دبیران عربی کشور عزیز ایران هستیم . 
اما سومین فاکتوری که باید اعمال بکنیم تاثیر گذاری گروه های آموزشی اسیت  . برای تاثیر گذاری گروه آموزشی ما باید به این اعتقاد داشته باشیم که در این درس دوستان ما به دنبال چه هستند . مولفین ما ذهنیتشان و ساختارفکریشان چیست ؟ ماباید هم سطح و هم نوع باشیم با این دوستان . یک روند اجرایی خیلی خوبی را باید انجام دهیم . دراین زمینه باید کارشناسانه کار کنیم و کار و آسیب کار را ببینیم و جهت دهیم تا در جهت آن کار به رشد برسیم . 

نکته بعدی که باید توجه خاصی به آن شود کارایی مثبت پایگاه و گروه های آموزشی است . اعتقاد ما این است که ما باید تحلیل شویم و هرماه هم این روند را اعمال می کنیم و هردوماهی سه ماهی دوستان باید ما را نقد کنند و ماهم باید پاسخگو باشیم . 
اگر بهره گیری شود ، بهره گیری حداکثری از ظرفیت های این نیروی انسانی ، فضای مجازی ، ما بسط بدهیم ؛ گسترش بدهیم ؛ اشاعه بدهیم نوآوری های معلمان ، تبادل تجارب دیگران ، قطعا در درس عربی می توانیم یک غنی سازی خوبی را انجام دهیم . 

تمام دوستان در تمامی استان ها این اعتقاد و باور را داشته باشند که ما با آمادگی کامل و تام به دنبال این هستیم که واقعا پایگاه را تقویت کنیم و دراین راستا گام های اساسی را خواهیم برداشت و..... 

همکاران بزرگوار می توانند برای دیدن روؤس برنامه های پایگاه به لینک زیر مراجعه نمایند . 

                                                آدرس لینک  





موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، خبر نامه ، عمومی،
[ دوشنبه 22 تیر 1394 ] [ ساعت 09 و 51 دقیقه و 23 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]