تبلیغات
آموزش درس عربی - تدریس درس ششم از عربی نهم

تدریس درس ششم از عربی نهم

    
روش تدریس کبریت پژوهی  

 
امروز توفیقی بود که یک بار دیگر در نزد مدرسین کشوری تدریس داشته باشم . تدریسی که جرقه اش از دوروز قبل زده شده بود ولی به هیچ عنوان پردازش نشده و وسایل مورد نیاز آن فراهم نشده بود . 

قبل رفتن به مرکز تربیت معلم نسیبه ، کمترین امکاناتی را که می توانستم درکلاس استفاده کنم را باخود برداشتم از قبیل : 

ماژیک وایت برد  . دوبرگ کاغذ رنگی . 8 قوطی کبریت خالی 

و درکلاس : 


انتخاب جملاتی از درس 6 و چند کلمه هم از دروس دیگر 

برش برگه و نوشتن هریک از کلمات یک عبارت در یک برگه همراه باترجمه در پشت برگه و گذاردن تمام کلمات مربوط به عبارت در یک قوطی 

درمجموع 8 جمله داشتیم  . 

دادن هرقوطی به یک ردیف از همکاران 

توضیح درباره قوطی ومحتوای داخل آنها و درخواست از آنان جهت مرتب کردن کلمات  . لازم به توضیح است که دراینجا از همکاران خواسته شد تاخود رابه جای دانش آموز قرار دهند و فکر کنند که دانش آموز ممکن است در مرتب کردن کلمات اشتباهاتی هم داشته باشد . 

وبعد ...........

همکاران بعد از پایان تدریس معتقد بودند که دراین روش بادرگیر کردن دانش آموز طی یک روند بازی آموزشی که نام تدریس هم برآن نگذاشته بودیم ؛ هم لغات هم متن و هم قواعد را یاد می گیرد . ضمن اینکه چون خودش درگیر مرتب کردن کلمات بوده یادگیری ، ماندگار است و تثبیت شده . 

اما چرا کبریت پژوهی ؟ 

این اسم بعداز تدریس یاهمان  بازی آموزشی توسط همکاران مطرح گردید که به مزاح به خاطر قوطی کبریت هایی که ایجاد انگیزه کرده بود برایشان ، برروی روش نهاده شد . 

بخشی از این روش توسط استاد تقوایی به شکل فایل صوتی ضبط گردیده که همکاران می توانند با کلیک برروی تصویر زیر آن را دریافت کنند . 






موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، آموزش عربی پایه نهم، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ پنجشنبه 5 شهریور 1394 ] [ ساعت 21 و 04 دقیقه و 06 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]