تبلیغات
آموزش درس عربی - بدانیم ها در مقدمه کتاب عربی دهم

بدانیم ها در مقدمه کتاب عربی دهم

با کمال تأسف باید بگویم که متأسفانه برخی از دبیران ما همچنان بر روش های سنتی خود پایدار مانده اند و گویی که اصلا در دنیای واقعی کتب درسی زندگی نمی کنند . 

نظرات دانش آموزانی که از پایه نهم به دهم راه یافته اند مؤید این متن می باشد . 

معلم و مدرس عزیز : 

خواهشمندم قبل از حضور در کلاس درس یک بار ، فقط یک بار بخش مقدمه و سخنی با دبیر را مطالعه کنید تا حداقل پیش خودتان شرمنده نباشید . 

قبل از نوشتن این بدانیم ها جا دارد از دبیرانی که سعی بر تغییر روش های تدریس و همگام شدن با اهداف کتب را دارند تقدیر و تشکر کنم . 

همکارانی که به شکل فعال و خودجوش در شهر تهران گرد هم می آیند و از تجربیات دیگر دوستان بهره مند می شوند . تدریس یکدیگر را در بوته نقد می گذارند و سعی دراصلاح آن دارند . 

هم اندیشی هایی که فی الواقع مرکز تعلیم است و تعلم . می آموزاند و می آموزد بی هیچ چشمداشتی . بی هیچ گواهینامه حضور و بی هیچ محاسبه ضمن خدمتی . 

دبیرانی عاشق که هدفشان آموزش به نسلی است که با این کتاب سروکار دارد نه با کتب قبل . جا دارد دست یکایک این عزیزان را ببوسم که این چنین مشتاقانه گرد هم می آیند . 

بدانیم ها : ( جهت اطلاع اولیا . دانش آموزان و دبیران درس عربی پایه دهم ) 

1- جمع واژگان در دوره متوسطه اول + پایه دهم = 1200واژه پرکاربرد است . 

2- شیوه تألیف کتب متن محوری است و این به معنای نفی قواعد نیست . اما قواعد در خدمت متن هستند . 

3- تصاویر ، عبارات و متون کتاب به ابعاد تربیتی و فرهنگی هم توجه دارد . 

4- از آنجا که یکی از مهارت های زبان سخن گفتن است لذا بخش مکالمه در هر درس دیده شده است . 

5- صورت سوال به زبان عربی است اما با واژه هایی که دانش آموز خوانده است . 

6- نیازی به ارائه جزوه مکمل قواعد نیست از آنجا که هر چه لازم باشد را در سال های بعد می خواند . 

7- التحلیل الصرفی و الإعراب ( تجزیه و ترکیب ) از اهداف این کتب نمی باشد . اما دانش آموز باید بداند که مثلا : 

اِستَرجِعوا : فعل امر است  / کاتب : اسم فاعل است  / مکتوب : اسم مفعول است  / یَرجِعُ : فعل مضارع است . 

8- جمله سازی / تشکیل ( حرکت گذاری ) / تعریب ( جمله فارسی به عربی )  / تبدیل از شخص ( صیغه ) یه شخصی ( صیغه ای ) دیگر هدف نیست .  

9- آموزش افعال و ضمایر به شکل بومی سازی می باشد و از دانسته های دانش آموز به ندانسته های او می رسیم . 

روخوانی و مکالمه بخشی از نمره شفاهی دانش آموز را تشکیل می دهد که این امر در طول سال تحصیلی ارزیابی می گردد . 


10- معنای کلمات  در داخل جمله باید خواسته شود . 

11- هر درس برای 3 جلسه درسی تنظیم شده است ( نه 3 جلسه برای تدریس و تمرین و کتاب کار و گفتن نکات اضافی غیر ضروری ) . بنابراین اگر لازم است کتاب کاری حل شود حتما در ساعت غیر درسی باشد . 

دانش آموز عزیز : 

این حق شما است که از دبیرتان بخواهید مطابق با اهداف کتاب پیش برود . قدم در مسیر غیر هدف ظلمی اشکار به شما و برنامه ریزان درسی است که براساس طرح تحول ملی سندی را تنظیم کرده اند و آنچه را مورد نیاز دانش آموز است در آن گنجانده اند . لذا وظیفه شما است که از حق خود دفاع کنید . 

دبیر محترم و همکار عزیز : 

طرح سوالات قواعدی پیچیده  در راستای هدف کتاب نیست . سوال برای دانش آموزان پرتلاش  و مدارس خاص می تواند براساس اهداف کتاب طراحی شود به شکلی که همه موارد را پوشش دهد . 


دانش آموز عزیز 

در بخش مکالمه شما باید بتوانید به سوالات پاسخ دهید . بنابراین در این بخش نیاز به تعریب است و این بخش مجزا شده از دیگر بخش ها در تعریب . 



نکته : 

عربی زبان قرآن با عربی انسانی در مواردی اشتراک داشته و در مواردی هم افتراق . 

لطفا به این وجوه  دقت شود تا در تدریس و طراحی سوالات با مشکل مواجه نشویم . 





موضوع: عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، عربی پایه دهم . رشته انسانی،
[ سه شنبه 26 مرداد 1395 ] [ ساعت 08 و 26 دقیقه و 11 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]