وقتی که دست وپایم شکست

وقتی که دست وپایم شکست  


داستان از این قرار بودکه .... 

لاعبونَ برای اینکه حدائق را بین فائزینَ تقسیم کنند ، آمدند بین حدائق ؛ أحجاری را چیدند . طلاّب که داشتند از آنجا رد می شدند دسته ای از مفاتیح را پیدا کردند و شروع کردند به دنبال صاحب آنها گشتن . اما ...

آنها تو راه به طالبات برخوردند و از دیدن اقوامشان واینکه صحیح وسلامت هستندخیلی خوشحال شدند . آخر تو راه بعضی هارا دیده بودند که دست وپایشان شکسته بود و پیچ ومهره شان کرده بودند . تازه چی !!! هرکی یک جایش پیچ و مهره شده بود . یکی پایش ؛ یکی سرش , یکی دستش و.... 

حالا کدام یکی از شماعزیزان می تواند کلمات قرمز رنگ را برای من ترجمه کند ؟ کدامتان می توانید بگویید ما به دنبال چه هدفی هستیم ؟ اصلا اینها که گفتم کیا بودند ؟ من وشما می شناسیمشان ؟ 

پاسخ ها پایین تو نظرات همین پست . اونها راهمین جا بنویسید تا ببینم . 




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، آموزش پایه هفتم،
[ دوشنبه 29 دی 1393 ] [ ساعت 06 و 47 دقیقه و 20 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نوبت اول پایه هفتم دی ماه 93 همراه پاسخ نامه

برای دریافت فایل سوال و پاسخ نامه برروی تصویر کلیک نمایید . 






موضوع: نمونه سوال عربی پایه هفتم، پاسخنامه،
[ شنبه 20 دی 1393 ] [ ساعت 10 و 00 دقیقه و 03 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نوبت اول پایه هشتم دی ماه 93 همراه پاسخ نامه

این آزمون به شکل هماهنگ بین چندین مدرسه در سراسر ایران برگزار شد . برای دریافت این نمونه سوال برروی تصویرکلیک کنید . 






موضوع: پاسخنامه، پاسخ نامه نمونه سوال عربی هشتم، نمونه سوال عربی پایه هشتم،
[ شنبه 20 دی 1393 ] [ ساعت 09 و 55 دقیقه و 28 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

قواعد دونمره ای پایه هشتم درنوبت اول

یادتان باشد این قواعد تنها 2 نمره دارد و 13 نمره دیگر شما به ترجمه اختصاص پیدا کرده . اما برای این دونمره :


اسم ها 
 
 مفرد


مثنی  جمع سالم  جمع مکسر  
 مفردمذکر مثل :  حافظ 

مفردمؤنث  ة =  حافظة 
انِ  -  ین ِ 


مذکر مثل : حافظانِ - حافظین ِ

............................. 

مؤنث مثل : حافظتانِ - حافظتینِ 
مذکر -  ونَ - ینَ 

مثل حافظونَ - حافظینَ   

.............................

مونث - ات 

مثل حافظات  
علامت خاصی ندارد و شنیدنی است و شکل کلمه به هم می ریزد  
مثل : باب - ابواب 

مدرسة - مدارس 

کتاب :  کُتُب 

حافظ: حُفّاظ 

طالب : طلاّب  
  


        فعل ها  

 قرینه ماضی مضارع مستقبل قرینه ماضی مضارع مستقبل 
 أنا =من رَجَعتُ = برگشتم أرجِعُ = برمی گردم سوف أرجِعُ = برخواهم گشت  أنتما = شما

 
یاولدانِ!    
  

یا بنتانِ   


یامحمدو یاعلی
!  


یا فاطمة و یا مریم  
رَجَعتما 
=برگشتید
  
 أنتَ = تو


یاولد !


یا محمد!
رَجَعتَ = برگشتی  تَرجِعُ  = برمی گردی  سوف ترجِعُ = برخواهی گشت   أنتم = شما
 

یا أولاد !


یاعالمونَ ! 

 رَجَعتم 
=برگشتید
  
 أنتِ  = تو 


یا بنت !  


یا فاطمة !
رَجَعتِ = برگشتی  ترجِعینَ = برمی گردی  سوف ترجعین = برخواهی گشت  إنتنَّ = شما
 

یا بنات ! 


یا عالمات !
رَجعتُنَّ  
= برگشتید 
  
 هو =او


ولد


محمد
رَجَعَ = برگشت یَرجِعُ  = برمی گردد سوف یرجع = برخواهدگشت  هما = ایشان
 

ولدانِ 


محمد و علی
 
------------
هما = ایشان
 

بنتانِ 


فاطمة و مریم 
 رَجَعا  
=برگشتند

...............

رَجَعَتا   
=برگشتند

  
 هی  = او
 

بنت 


فاطمة
 رَجَعَت = برگشتتَرجِعُ  = برمی گردد سوف ترجع = برخواهد گشت  هُم = ایشان
 

أولاد 


محمد و علی و حسن 


عالمونَ
رَجَعوا  
=برگشتند
  
 نحن = مارَجَعنا = برگشتیم نَرجِعُ = برمی گردیم  سوف نرجع = برخواهیم گشت  هُنَّ = ایشان


بنات 


فاطمة و مریم و زینب 


عالمات 
رَجَعنَ = برگشتند   


 مابقی جدول هم که کامل نشده است را بعدا خواهید خواند . 

درضمن این پست را هم ببینید . کلیک کنید . 




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم،
[ پنجشنبه 18 دی 1393 ] [ ساعت 13 و 44 دقیقه و 46 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

قواعد 1 نمره ای پایه هفتم در نوبت اول

یادتان باشد پایه هفتمی ها که ...

شما 14 نمره ترجمه دارید و تنها 1  نمره قواعد 

اما به خاطر سوالات مکررتان این یک نمره به شرح جداول زیر است . 


اسم های اشاره 


 مذکر 

 مونث  مذکر  مونث
 هذا = این هذه = این  ذلک  = آن  
تلک = آن  

 هذانِ  = این دوتا . اینها . این هاتان ِ = این دوتا . اینها . این  --------------- 
--------
 
 هؤلاء = اینها . این هؤلاء = اینها . این اولئک = آنها . آن  
اولئک = آنها . آن 
 
 


       کلمات استفهامی ( پرسشی ) 


   مَن = چه کسی . کیست . چه کسانی 


لِمَن = مال چه کسی .برای چه کسی . برای چه کسانی  


 ما = چیست . چه چیزی 


 أینَ = کجا 


مِن أینَ = اهل کجا  هل = آیا 
 أ = آیا 


کَم = چقدر . چندتا . چند  کیف = چطور . چگونه  
   
درضمن من هو . من هی به همان معنای من می باشند . 

ماهو . ماهی به همان معنی ما می باشند . 


شناخت اسم های مفرد . مثنی . جمع 

 مفرد


مثنی  جمع سالم  جمع مکسر  
 مفردمذکر مثل :  حافظ 

مفردمؤنث  ة =  حافظة 
انِ  -  ین ِ 


مذکر مثل : حافظانِ - حافظین ِ

............................. 

مؤنث مثل : حافظتانِ - حافظتینِ 
مذکر -  ونَ - ینَ

مثل حافظونَ - حافظینَ   

.............................

مونث - ات

مثل حافظات  
علامت خاصی ندارد و شنیدنی است و شکل کلمه به هم می ریزد  
مثل : باب - ابواب

مدرسة - مدارس

کتاب :  کُتُب

حافظ: حُفّاظ

طالب : طلاّب   






موضوع: کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، آموزش پایه هفتم،
[ پنجشنبه 18 دی 1393 ] [ ساعت 13 و 12 دقیقه و 34 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

مرغ همسایه غازه ....

   

درست است . تعجب دارد . یعنی چی که مرغ همسایه غازه ؟ اصلا چه ربطی به درس عربی دارد ؟ حالا می گویم . 

ربطش به این است که : 

وقتی داری درس میدهی تو یک مدرسه با دوسه تا معلم ، بچه ها می افتند به مقایسه بین معلم ها . این معلم این را گفت ؛ اون یکی این را گفت . 
این معلم اینجا را درس داد اون یکی گفت نیازی نیست . 

اجازه ! شما چرا این را نمی گویید ولی ایشان می گویند ؟ 

اجازه تو اون کلاس فیلم پخش شد ولی شما پخش نکردید برای ما . 

اجازه تو اون کلاس دبیرشان برایشان آهنگ نگران توام مرتضی پاشایی را پخش کردند شما چرا پخش نمی کنید برایمان که گوش بدهیم ؟

اجازه اون کلاس دبیرشان تمام قواعد را گفتند شما چرا نمی گویید ؟ 

اجازه ......... 

اجازه ......     

اجازه ............... و اجازه ها است که سرریز می شود و این وسط .. آیا واقعا مرغ همسایه غازه ؟ 

بیاییم فکر کنیم که ما تو یک جامعه ای هستیم که می بایست با انسان های متفاوت وبا سلایق گوناگون درارتباط باشیم . بیاییم یاد بگیریم که قرار نیست همه آدم ها شبیه هم باشند و یادبگیریم که بعضی موارد از کتاب درسی را باید خودمان آزمون و خطا کنیم تا بهتر در ذهنمان بماند . 

اگر به من نوعی الان توی کلاس تولید محتوا به فرض ، استاد بگویند که خب ، اول کامپیوتررا روشن می کنی و بعد فلان نرم افزار را نصب می کنی و بعد طی این مراحل شما یک محتوی تولید می کنید ؛ آیا واقعا من یاد می گیرم ؟ 

مسلما خیر . تا زمانی که بروم خودم تمرین کنم و یک محتوی طبق دستورالعملی که تو ذهن ساخته وپرداخته اش کردم ؛ بسازم و مرحله به مرحله فوت های کوزه گری را که اون ته کوزه گیر میکند و خودش را به راحتی نشان نمی دهد را بکشم بیرون از کوزه . 

حالا است که دانش آموزانم بیایند و بگویند .... چی ؟ کی  موسیقی نگران منی .. را پخش کرد تو کلاس ؟  

مرغای من که همشون غازند . مرغای شما چی ؟ 




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش عربی پایه هشتم، آموزش پایه هفتم،
[ سه شنبه 16 دی 1393 ] [ ساعت 20 و 17 دقیقه و 03 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نوبت اول دبیرستان پایه اول عمومی

برای دریافت آزمون نوبت اول دبیرستان (متوسطه 2) و پاسخنامه آن برروی تصویر کلیک کنید . 






موضوع: نمونه سوال پایه اول دبیرستان ویژه دانش آموزان شاهد، پاسخنامه،
[ دوشنبه 15 دی 1393 ] [ ساعت 08 و 22 دقیقه و 40 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نمونه درک مطلب نوبت اول پایه هشتم

یک درک مطلب برای دانش آموزان پایه هشتم 

رجلٌ  له قدمان طویلتان 


       

فی یوم ٍ مِن الدّهر ، کانَ رجلٌ له قدمان طویلتان فی مدینة طهران اسمُهُ « بابا لنگ دراز » . هو کانَ رجلاً غنیٌاً یُساعِدُ الفقراء  . وکانَت بنتٌ صغیرةٌ فی احدی مدارس هذه المدینة اسمها «سودی» . 

نَصَرَها بابالنگ دراز فی مدة سنواتها الدّراسیة و اشتری لها کلّ شیءٍ مِن الدّفتر و القلم و الکتاب و الحقیبة و غیرها . 

فی یومٍ بعدما سألتْها إحدى صىدیقاتها عن بابالنگ دراز ، هیَ أجابتْ عنها : مارأىتُهُ ولكن فی رأیی هو رجلٌ جمیلُ الوجه وبالتّأكید لَهُ حسناتٌ كثیرةٌ  . 

بعد سنوات ٍ صارَتْ سودی طبیبة ً و فی سنةٍ فی شهر آبان  ، شَعَرَ بابالنگ دراز بالصّداع و ذهبَ إلى المستوصف و سودی فَحَصَتْهُ و هناك عَرَفَتْ سودی بابالنگ دراز و فَرِحَتْ كثیراً  . 


أسئلة هذا النص : 

1- هل سودی كانت كبیرة ؟  

2- مامهنة سودی ؟ 

3- فی أىّ شهر شعربابالنگ دراز بالصّداع ؟ 

4- كم مدة ساعَدَ بابالنگ دراز سودی ؟ 

5- أین كان مكان عمل سودی ؟ 

6- مَن فَحَصَ بابالنگ دراز؟  

7- كیف كان َ بابالنگ دراز فی رأى سودی ؟ 

و...................................




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هشتم .، نمونه سوال عربی پایه هشتم،
[ جمعه 12 دی 1393 ] [ ساعت 18 و 51 دقیقه و 57 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

چگونه عربی بخوانم ( مخصوص دانش آموزان متوسطه 1)

خیلی از دانش آموزان پایه هفتم و هشتم و بهتر بگویم اولیای این دانش آموزان سوال می کنند فرزندمان چطوری عربی را بخواند ؟ 

خب . جواب این سوال تو خود کتاب و در مقدمه و صحبتی با دانش آموز و اولیا آمده است . اما ما هم بگوییم بد نیست . 

دانش آموز عزیز ما کافی است که دایره لغت معنی و واژه هایش را افزایش بدهد و آنقدراین دایره را بزرگش کند که یک دایره گرد و تپلی داشته باشد . 

به عنوان نمونه : 

 ناجح : موفق  / ناجحان : دوتا آدم موفق  / ناجحون : موفق ها 

 مِن : از  / مَن : چه کسی . کیست ؟ 

جَلَسَ : نشست  / جَلَستُ : نشستم  / جلستِ : نشستی  / اجلس : می نشینم  / جالس : نشسته  و......

و برای این کارهم نیاز به دانستن قاعده خاصی نیست . چرا که خود کتاب انواع و اقسام این مدل را بیان کرده . 

یک خاطره ازهمین مورد : 

هفته قبل روز چهارشنبه سر یک کلاس هفتم برای اینکه دانش آموزان بتوانند اسم های مثنی و جمع را تو امتحان تشخیص بدهند گفتم بچه ها تمام آن قواعدی که شما خواندید و یک نمره هم بیشتر ندارد این هاست . و بعد شروع کردم به نوشتن علامت های مثنی و جمع و کلمات استفهامی که دیدم بچه ها گفتند : خانم ما کی اینها را خواندیم ؟ 

راستش را بگویم خیلی خوشحال شدم از این سوال . می پرسید چرا ؟ 
چون دیدم مکث نکردنم روی قواعد باعث شده که دانش آموز من به هیچ عنوان روی این نشانه ها متمرکز نشود و فقط به حالت صحبت و ترجمه می داند که الان باید از چه کلمه ای و به چه شکلی استفاده کند و یا چه ترجمه ای بگوید که بهتر است و به فارسی روان نزدیکتر . 

پس حالا که فصل امتحانات است از دانش آموزان متوسطه یک می خواهم که فقط به دایره لغت نامه شان فکر کنند . 
این دایره شامل مترادف متضادها /  جمع و مفردها / ومعدل های مذکر و مونث هم می شود . 

یادتان باشد که تو امتحان از شما : 
ترجمه جملات و کلمات از فارسی به عربی را نمی خواهیم 
از شما ساختن فعل نمی خواهیم اما تشخیصش را می خواهیم 
از شما تبدیل کردن نمی خواهیم 


از شما می خواهیم که با توجه به متون بتوانید به سوالات پاسخ بدهید 
می خواهیم که بدانید وقتی می گوییم مَن فی البیت ؟ نمی توانیم درجوابش بگوییم مفتاح 

چرا که وقتی می گوییم چه کسی در خانه است ؟ درجواب نمی گویند کلید . بلکه اسم یک شخص را می آورند 

امیدوارم توانسته باشم مفهوم مدّنظرم را رسانده باشم. 




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، آموزش پایه هفتم، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ پنجشنبه 11 دی 1393 ] [ ساعت 21 و 55 دقیقه و 57 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

عربی استان کرمان پایه اول راهنمایی

وقتی تو کار جستجوی مطالب میفتی اونقدرمنابع متعدد جلوروی آدمی میاد که واقعا می ماند کدام یکی را ببیند و انتخاب کند . 

دربین کتاب ها کتابی که جلب نظر می کرد همان کتاب های درسی دانش آموزان بود . یکی از زیباترین ها کتاب پایه اول راهنمایی قدیم استان کرمان بود . 

موردی که بیش ازهمه و دراولین صفحات چشم را نوازش میداد علت یادگیری زبان عربی بودکه چقدر راحت با تصاویر دیگر کتب درسی پیوند خورده بود . 


کلمات عربی به کاررفته درکتاب تعلیمات اجتماعی 



کلمات عربی به کار رفته درکتاب فارسی 


کلمات عربی به کاررفته درکتاب علوم تجربی 


اشکال هندسی که درریاضی اسم هایشان را بیان می کنیم و اصل کلمه به عربی است 


والبته بعد از آن برسی به یک صبح به خیر سنتی از نوع قوقولی قوقوهای خروسی . همان ها که یادآور فرهنگ و هویت ایرانی هستندو درکنارش مذهب . نشان دهنده اینکه همه جانداران ازهمان طلوع سپیده دم درکار شکرگزاری هستند از خالق وبه دنبالش ساختن وطن . 


برای دانلود این کتاب زیبا برروی تصویر آقا خروسه یا همان سید دیک کلیک کنید یا به عبارتی 

اضغط علی صورة سید دیک  




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی، عمومی، خبر نامه ، مقالات، فایل کتب و تصاویر عربی،
[ دوشنبه 8 دی 1393 ] [ ساعت 10 و 56 دقیقه و 15 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

رسانه های دیجیتال

با عرض پوزش از همکاران در گروه عربی استان فارس ، لزوم نشر این ارشیو برهمه کس عیان است . بنابراین با اجازه بزرگواران عزیز درگروه آموزشی استان فارس همکاران را به دیدن کلیپ های آموزشی روش های تدریس از جانب مولفان و همکاران فرهیخته دراستان فارس دعوت می کنم . 

برای دیدن روش های آموزش برروی تصویر کلیک نمایید . 





موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هشتم .، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی، نقل قول هایی از استاد اشکبوس،
[ شنبه 6 دی 1393 ] [ ساعت 19 و 20 دقیقه و 26 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نمونه سوال نوبت اول پایه هفتم. دی ماه 93 همراه با پاسخ نامه

این هم برای هفتمی های گلم که دنبال نمونه سوال نوبت اول بودند . 

بفرمایید دانلود . فقط کافی است روی گزینه آزمون کلیک کنید . درضمن خواهشمند است از کپی کردن در وبلاگ های دیگر خودداری بشود اما استفاده اش در کلاس درس اشکالی ندارد . 


                                                      آزمون 




موضوع: نمونه سوال عربی پایه هفتم، پاسخنامه،
[ سه شنبه 2 دی 1393 ] [ ساعت 21 و 46 دقیقه و 05 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

کیف حالک ؟

                                         کیف حاله ؟ هو متعجبٌ  .             


                                       کیف حاله ؟ هو مسرورٌ  



                          کیف حاله ؟ هو حزینٌ  . 


والان کیف حالک ؟ هل أنت بخیر أم حزین  ؟ 

حالا کی میتواند بگوید منظورم از گذاشتن این عکس ها و این حرف ها چی بود ؟ اگر گفتید ؟ 




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، آموزش پایه هفتم،
[ دوشنبه 1 دی 1393 ] [ ساعت 20 و 57 دقیقه و 49 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]