تبلیغات
آموزش درس عربی - مطالب بهمن 1393

مَن سلم الناس ...... چه ترجمه ای

بعد از طراحی سوالات تستی ؛ یکی از سوالات مورد اختلاف نظر قرار گرفت . و آن هم سوالی بود که دانش آموزان عزیز کلاسم به آن اشاره کرده بودند . اما سوال چه بود و گزینه های پیش رو :

ترجمه صحیح عبارت ( المُسلِمُ مَن سَلِمَ النّاسُ مِن لسانِهِ و یده ) كدام ﮔـزینه مى باشد ؟

الف ) مسلمان كسى است كه مردم از زبان و دستش راضى باشند . 

ب) مسلمان همان كسى است كه از زبان و دستش سالم مى مانند .

ج) هركسى كه مردم اززبان ودستش سالم باشند مسلمان است .

د) مسلمان كسى است كه مردم از زبان و دستش سالم بمانند .


پاسخ صحیح از نظر خودم گزینه ( د) بود اما باتوجه به اختلاف نظری که پیش آمد بهترین راه ؛ ارجاع سوال به اساتید مولف کتاب بود . 

و پاسخی که استاد عباچی بزرگ درخصوص این سوال مطرح نمودند : 

سلام علیکم خدمت خانم اقایی عرض می کنم : در حقیقت ترجمه عربی گزینه ج این جمله است: من کان المسلمون سالمین من لسانه ویده فهو مسلم لذا این گزینه نمی تواند برای حدیث شریف: المسلم من سلم المسلمون من لسانه ویده. درست باشد چون در این حدیث مسلمان حقیقی دارد تعریف می شود. ولی بهر حال خیلی شبیه گزینه چهارم که صحیح است ؛ است  .

خب باید به دوتا از دانش آموزان خیلی عالی یکی از کلاس ها که برایشان با توضیح همکارمحترمی سوال پیش آمده بود بگویم که بفرمایید . این هم جواب شما . ( مهتا خانم بخشی و فاطمه خانم جمور ) 

والبته در مورد کلمه ( مَن ) دانش آموزان عزیزم قبلا خودشان به کشفیاتی رسیده بودند . 




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، آموزش پایه هفتم، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، نقل قول هایی از استاد اشکبوس،
[ جمعه 24 بهمن 1393 ] [ ساعت 21 و 35 دقیقه و 03 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

درک متن برای پایه هشتم

یکی از مواردی که باعث افزایش دامنه لغات دانش آموزان می شود ، درک مطلب است . دانش آموزی که بتواند یک متن را خوانده و مفهوم و پیام آن را دریابد و سپس به سوالات مربوط به آن پاسخ دهد . 
دراینجا دونمونه درک مطلب قرار می دهم . امیدوارم که دانش آموزان عزیز بتوانند آنها راخوانده و ترجمه کرده و بعد از آن به سوالاتش پاسخ دهند . و البته فکر میکنم به کار همکاران هم بیاید . 

درک متن اولی در مورد دندان درد است . برای دریافت فایل پی دی اف آن برروی تصویر آن کلیک نمایید . 



وفایل دوم مربوط به روز پیروزی انقلاب می باشد . برای دریافت این فایل نیز برروی تصویر مربوط به آن کلیک نمایید . 





موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، نمونه سوال عربی پایه هشتم، عربی نهم،
[ چهارشنبه 22 بهمن 1393 ] [ ساعت 16 و 04 دقیقه و 19 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

پاسخ به جمله ای از کتاب (پرسش از استادتقوایی . پاسخ از استاد عباچی )

درتدریس درس 7 بااین سوال مواجه شدم که : 

یعنی از آن وقت تاحالا گرگ ها به این آهوها حمله نکردند که اینها راحت ایستادند به حرف زدن ؟ 

قکر می کردم شاید این سوال تنها از سوی دانش آموزان من مطرح شده اما ...

سوال از استادتقوایی و پاسخ استاد عباچی در ادامه ..

عربی هشتم درس هفتم 
داستان گرگ ها و آهوها 
✏✏✏✏✏✏✏✏✏✏✏✏
اول درس آمده : 
هجمت خمسة ذءاب علی الغزلان .
و دانش آموزان در ضمن درس هر لحظه منتظرند گرگها سر برسند ولی داستان ادامه دارد و از گرگها خبری نیست تا آخر داستان هم که حمله ای صورت نمی گیرد . 
دانش آموزان پیشنهادی برای اصلاح جمله اول کتاب دادند که عربی آن چنین است : 

فی یوم من الأیام قصدت خمسة ذیاب الهجوم على الغزلان .


وپاسخ به این سوال :

در رابطه با هجمت خمسة ذئاب باید بگوییم هیچ اشکالی ندارد وقراین نشان می دهد این گرگان نتوانستند کاری انجام دهند وآهوان را واداشتند به تفکر وچاره جویی . وچه زیبا است که دانش آموز را وامی دارد تا آخر داستان خوب می خواند یا گوش می دهد تا نتیجه را بفهمد واین زیبایی بلاغت .
 ولی دوستان عزیز ما اگر بخواهیم همه داستان را بگوییم داستان طولانی می شود واطناب بی فایده است وشما می گویید وقت کم است.





موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ یکشنبه 19 بهمن 1393 ] [ ساعت 19 و 26 دقیقه و 50 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

پاسخ استادعباچی (ازمولفین کتب عربی ) درخصوص تدریس ضمایر

هنوز که هنوز است برخی از ما ، راه به بیراهه می رویم و همچنان میخکوب بروادی قواعد مانور می دهیم . 

واما آنچه که استادبزرگ دکتر عباچی درخصوص تدریس ضمایر می فرمایند به نقل از ایشان : 


مؤلفان می گویند ضمایر بعنوان لغت معنی کنید متصل منفصل غایب .و.......وبه دانش آموزان نگویید ولی فایده ندارد جزء این که باید گفت: إنا لله وإنا الیه راجعون زیرا این مصیبت است

انت بمعنی تو خود دانش آموز می داند که تو به چه معنی است مثلا اگر بگوییم انت تذهب الی مدرسة .اخیک آیا ترجمه این جمله را به مخاطب و غایب مدکر ومؤنث ومنفصل ومتصل نیاز دارد ؟

لطفا بگذارید عربی آسان باشد شناختن ضمایر بصورت فوق برای عربی کاربردی است وهمه ما در عربی کاربردی مسآله داریم کی می تواند یک متن فارسی را به عربی برگرداند بدون اشتباه قاطعانه می گویم استاد دانشگاه گاهی اشتباه می کند چه انتظاری دارید از این بچه ها معصوم ؟خواهش می کنم دانش آموزان را از عربی فراری ندهید بنظر بنده هرکس این کار را انجام دهد خیانت بقرآن کرده است 

فقط بعنون لغت وشما معنی فارسی آن را بگویی

ضمایر چنین یاد دهید: هو هی بمعنی او هما هم هن : بمعنی ایشان واگر دانش آموزان علت تعدد را سؤال کنند بگویید در عربی مؤنث ومذکر ومثتی وجود ارد بهمین علت ضمایر متعدد شده است وشما فعلا باید یاد بگیرید آن دو ضمیر بمعنی آو وآن سه ضمیر بمعنی ایشان است وبشتر از آن نگویید وذن دانش آموز را مشوش نکنید افعال را نیز این چنین یاد دهید .


لطفا یک بزرگوار بمن بگوید که دانش آموز اگر بفهمد ویاد بگیرد ضمیر هی ضمیر منفصل مرفوع برای غایب چه فایده دارد ؟لطفا قانعم کنید درحالی که ما عربی کاربردی نمی خواهیم گرچه یاد گیری دانش آموز با این روش توانایی کاربردی را ناخود آگاه یاد می گیرد .

این چنین باید سؤال کنید با گزینه هما انتما انا وضمایر در یک معنی اصلا نباید طرح کنبد 
 یعنی باید سؤال شما چنین است ........رجعتما الی المدرسة.گزینه های تشابه معنایی اصلا نباید طرح کنید

ودرانتها اشاره ای به برخی از جملات ( این جملات آوردن اسم و ضمیر و فعل و ... را به شکل سابق کاملا رد می کند ) 

این شکل جدول دانش آموزان را به اشتباه می اندازد وجمع کردن فعل وانواع ضمایر وافعال در یک جا انان را سر درگم می کند وجملات زیر را غلط حساب می کند:

الطالب کتب درسه ( بخاطر عدم وجود ضمیر منفصل)

انا کتبت درسها ( بخاطر عدم هماهنگی بین ضمیر منفصل ومتصل)

انت کتبت الدرس. ( بخاطر عدم وجود ضمبر متصل)

انا طالب مجد یکتب درسه کل یوم. ( بخاطر عدم هماهنگی میان ضمبر منفصل وفعل در حالی که جمله یکتب درسه صفت برای طالب واقع شده است ودر عربی از این جمله ها فراوانند)

ایها الطالبان هو تلمیذ مجد. ( بخاطر عدم هماهنگی میان منادی وضمیر)

الطالب تکتب امه درسه. ( بخاطر عدم هماهنگی میان الطالب وتکتب) وغیره........

تمام جملات فوق در متون عربی فراوان وصحیحند وجدول فوق آنها را غلط می شمارد و. 








موضوع: عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، آموزش پایه هفتم، نقل قول هایی از استاد اشکبوس،
[ یکشنبه 19 بهمن 1393 ] [ ساعت 19 و 12 دقیقه و 59 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

تفاوت مَن ها در عربی به روایت دانش آموزان

روزی که همکارگرامی خانم ازدری عنوان کردند ( راز مَن ) تو فکر رفتم که جریان چی است . وبعدش ... 

بله . کلمه مَن ( کسی که ) . مَن ( هرکسی )  . مَن (چه کسی ) 

خب میتوانستم به بچه ا قواعدش را بگویم و حرف از شرط و موصول و استفهام و... 

اما . نه . این راه درستش نبود . قواعد درخدمت ترجمه . پس بهترین کار این بود که مثل بقیه این دوسال کار را بسپارم به دانش آموزان و منتظر بشوم ببینم سوال می کنند اصلا یانه . 

تو دوتا کلاس از 3تا کلاس پرسشش مطرح شد . کارررابه خود دانش آموزان واگذار کردم و گفتم این جملات ذهبیه را ترجمه کنید ببینم خودتان چی متوجه میشوید . 

واما جملات : 

مَن زرع العدوان ؛ حصد الخسران  

المسلم ؛ مَن سلم الناس من لسانه و یده  

و یک عبارت هم خود بچه ها گفتند که :  مَن اشتری القمیص ؟  

ونتیجه گیری دانش آموزان از زبان خودشان . (که البته فایل صوتی است اما نوشته اش را دراینجا نقل میکنم )

نتیجه گیری درکلاس  7/1 

کلمه من باتوجه به مفهوم و معنی جمله استفاده می شود . اما ممکن است در یک جمله از هردومعنای هرکس و کسی که استفاده کرد مثل من زرع العدوان حصدالخسران .

کلمه من که به معنای کسی که است دربرخی جملات معنای معرفی دارد برای مثال المسلم من سلم الناس من لسانه ویده درحالی که آن من که به معنای هرکس است نمی تواند دراین جمله قرار بگیرد . 

نتیجه گیری کلاس 7/4

من زرع العدوان یک جمله است معنیش میشود هرکس دشمنی کاشت 

جمله دومی : مسلم من سلم الناس یعنی مسلمان کسی است که مردم سالم بمانند 

دراینجا یک شخصیتی را گفته یعنی مسلمان ولی درجمله بالایی گفته من زرع  . هرکسی و نگفته شخصیت ما کی است ؟ او است ؟ مریم است ؟ نگفته کی هست 

ولی درمسلمان گفته و معرفی کرده شخصیت را . 

خب من (أنا)  هم گوش کردم و لذت بردم . من استفهام (چه کسی ) هم که برایشان مشخص بود . دانش آموزان را باور کنیم والبته قبل از آن نگرشمان را به نوع تدریس عربی تغییر بدهیم . 






موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان،
[ جمعه 17 بهمن 1393 ] [ ساعت 08 و 50 دقیقه و 33 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

فایل صوتی عربی هفتم درس 7 -12


فایل صوتی عربی هفتم 

برای دریافت فایل صوتی درس 7 -12 برروی تصویر کلیک کنید 





موضوع: کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، آموزش پایه هفتم، فایل کتب و تصاویر عربی،
[ چهارشنبه 15 بهمن 1393 ] [ ساعت 22 و 49 دقیقه و 27 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

فایل صوتی عربی هفتم درس 1 -6


فایل صوتی عربی هفتم 

برای دریافت فایل درس 1 - 6 برروی تصویر کلیک کنید  









موضوع: کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، آموزش پایه هفتم، فایل کتب و تصاویر عربی،
[ چهارشنبه 15 بهمن 1393 ] [ ساعت 22 و 20 دقیقه و 42 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نمونه سوال پایه هشتم درس 1-6

برای دریافت فایل آزمون برروی تصویر زیرکلیک کنید . 






موضوع: نمونه سوال عربی پایه هشتم،
[ دوشنبه 13 بهمن 1393 ] [ ساعت 17 و 30 دقیقه و 39 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون پایه هفتم درس 1-5

برای دریافت آزمون درس 1-5 پایه هفتم برروی تصویر زیرکلیک کنید . 






موضوع: نمونه سوال عربی پایه هفتم،
[ دوشنبه 13 بهمن 1393 ] [ ساعت 17 و 26 دقیقه و 25 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

طرح درس نویسی روزانه براساس سندتحول

آنچه که یک دبیر درمرحله اول تدریس خودنیازمنداست نقشه راهی است که او در طول تدریس آن را طی می کند . 

این نقشه راه همان طرح درس است که به او میگوید از کجاشروع کند و به کجا ختم نماید . 

درخیلی از مواردبا یک کلیک برروی کیبرد میتوانیم طرح درس های مختلف را برداشت نماییم . اما آنچه مهم است اینکه : 

باید ماهیگیری رایاد داد نه اینکه ماهی را در دهان فرد بگذاریم . 

بنابراین برآن شدم تا نحوه تدوین طرح درس را برای عزیزان همکار داشته باشم . 

این آموزش براساس طرح درس روزانه طرح نظارت بالینی وسندتحول می باشد . 

برای دریافت فایل پی دی اف آموزش طرح درس نویسی برروی تصویر کلیک نمایید . 









موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ چهارشنبه 8 بهمن 1393 ] [ ساعت 19 و 22 دقیقه و 45 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

انیمیشن قطره آب

همانطور که می دانیم یکی از اهداف درسندتحول ملی ایجادارتباط باخود ؛ خدا ؛ طبیعت ، خلق و خلقت است . 

واین روزها بحران کم آبی در کشور به صدا درآمده است . بنابراین درس عربی را به این موضوع پیوند زدیم و نامش را گذاشتیم : 

    أزمة المیاه (بحران آب )  

وانیمیشنی زیبا برایتان آوردم . 

   ببینید و قدر این نعمت را بدانید .  


             

برروی قطره کلیک کنید. 




موضوع: کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ دوشنبه 6 بهمن 1393 ] [ ساعت 08 و 59 دقیقه و 42 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

هفتمی ها ودرس 5

کتاب های جدیدالتالیف عربی نحوه نگارششان به شکلی هست که دست معلم را برای خیلی ازخلاقیت ها باز میگذارد . 
همینطور دانش آموز رابه تفکر خلاق می رساند . 
دیروز یعنی چهارشنبه اول دی ماه درس 5 مصادف شد باتولدیکی از بچه های خوب کلاس و خلاصه اوردن شیرینی به کلاس درس 

از همانجا شروع کردم به گفتن این جمله : 

       أنا ذهبتُ و اشتریتُ الحلوی ....

بلافاصله بچه ها گفتند خانم .. شما نخریدی که . مامانش خرید  

واین اولین استارت و جرقه بود .. 

بعداز آن بود که شیطان ترین دانش آموز کلاس که امیدوارم درکنار این شیطنت مودبانه اش ، درس خوان ترین هم بشود با دوتا دیگر از دانش آموزها شروع به اجرای نمایش کردند و...

راستش یک کمی کودک درونم شروع کرد به ورجه ورجه کردن و خب دیگه ... بله . این بار بنده شدم أمّ حمید و بار دیگر أبا حمید 

چادرآذین و کت نرگس .. کاررابرایم راحت کرد  

همزمان بااین نمایش و شیرینی خوران فایل پاورپوینت درس هم پخش می شد . اونجا بود که به قابلیت های شعری بچه های این کلاس هم پی بردم . خداوکیلی استعدادی دارند هان !

شعری که برای تهیه کننده این پاورپوینت خواندند و آنلاین برای ایشان ارسال شد . آقای عباسی دست مریزاد . 

خلاقیت دانش آموزان این کلاس درشعر گفتن عالی بود . درعرض دوسه دقیقه همچین باهم هماهنگ شدند که باخودم فکر کردم : کاش این همه خلاقیت تو یادگرفتن درسها هم به کار می رفت . 

    

 واین هم دانش آموزای هفتمی 


اما.... اما ... 

قرار بود که ... ولی نشد که بشود . آخر ژستتان ژست حل تمرین نبود   

راستی جای پارمیدا تو عکس ها خالی است . پارمیدای ما نخواست تو عکس هاباشد . 




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان، آموزش پایه هفتم، تشکر از دانش آموزان ساعی و تلاشگر،
[ پنجشنبه 2 بهمن 1393 ] [ ساعت 15 و 22 دقیقه و 01 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]