آموخته های درس اول پایه هفتم

در درس اول پایه هفتم که به سه بخش تقسیم شده است دانش آموزان با اسم آشنا می شوند . و از طریق لغاتی که درالمعجم هر بخش آمده است به راحتی می توانند جملات ساده و عبارات کوتاه را ترجمه کنند . 

آنچه که دراین درس مهم است شناخت و کاربرد اسم مفرد . مثنی و جمع است در مذکر و مؤنث بودن . 

ودانش آموز از طریق ترجمه لغات می تواند به این مهم دست یابد . چگونه ؟ 

به موارد زیر ( اسم های اشاره ) که از کتاب درسی انتخاب شده توجه نمایید . 

هؤلاء : اینان . اینها .این 

هذانِ : اینها . این دو . این (مذکر ) -  هاتانِ : اینها . این دو . این (مؤنث) 

هذا : این (مذکر )  - هذه : این ( مؤنث ) 

با توجه به لغات دانش آموز می بایست تشخیص دهد که هؤلاء فقط به یک شکل آمده است بنابراین در مذکر و مؤنث مشترک است . 

با توجه به اینکه در هذان و هاتان اشاره به دونفر کرده است پس تفاوتی باید بین هذان و هاتان باهؤلاء باشد . حال این تفاوت در چیست ؟ 

بله . در دونفر بوذن و بیشتر از دونفر 

و همینطور تشخیص بین مفردبودن رابا مثنی و جمع 

همینطور برای ذلک . تلک و اولئک 


مورد دیگری که دراین درس دانش آموز می آموزد علاوه برترجمه لغات  و عبارات ، اسم های مفرد و مثنی و جمع است . 

اصلا اسم چیست ؟ اسم کلمه ای است که برای نامیدن اشخاص ؛ اشیاء و حیوانات به کار می رود . همینطور می تواند دربرگیرنده شغل و صفات باشد . و مشخصه اصلی آن نداشتن زمان است . 

حالا دانش آموز در بخش اول از درس اول با کلماتی مثل : 

شجرة  . طالب . طالبة  . لوحة . جبل . جمیل . ولد و....... 

آشنا می شود . این اسم ها باتوجه به معنی برای یک فرد یا شیء به کار می رود . و باتوجه به علامت آخر ( ة ) معلوم می کند که بعضی از این اسم ها برای مذکر و برخی برای مؤنث می باشند . حالا کدام اسم ها مؤنثند ؟ 

اما در بخش درم همین درس  باشروع و ورود به المعجم با اسم هایی روبه رو می شود که به این شکل آمده است : 

رأی : نظر  - رأیانِ : دو نظر  

نعمتانِ مجهولتانِ  : دونعمت ناشناخته  

بازهم دراینجا نوبت دانش آموز است که در پی کشف باشد و بین رأی و رأیان مقایسه ای صورت دهد و بگوید چه اتفاقی افتاده . خب حالا از خودتان بپرسید ببینم چه اتفاقی افتاد ؟ 

و این بار بخش سوم از درس اول و باز هم المعجم و ..

اولئک مجاهدونَ  .  

لاعب  و بعد هؤلاء لاعبونَ  . در اینجا برای کلمه  لاعب چه اتفاقی افتاد؟ 

و یا کلمه مفتاح ( جمع مفاتیح )  .حَجَر ( جمع احجار )  در اینجا چه اتفاقی رخ داد ؟ 

ودر نهایت با استفاده از آموزش تصویری متوجه اختلاف ها شده و خودش به موضوع آموزش پی ببرد . 

اکنون با توجه به توضیحات ارائه شده اگر نیاز می بینید برای خود جدولی تهیه کرده و برداشت خود را به شکل خلاصه درون جدول ثبت کنید . 

و به نوشته های کتاب دقیق تر شوید و ببینید چه موارد دیگری هم در کتاب عنوان شده که در اینجا ذکر نشده . و دلیل آن هم تقویت روحیه پرسشگری در شما عزیزان است . 

درضمن می توانید به این سوالات هم پاسخ دهید . 

چگونه اسم مثنی یا جمع را تشخیص دهیم ؟ 

آیا در زبان فارسی کلمه ای به نام مثنی داریم ؟ 

برای تشخیص اسم های جمع از یکدیگر چگونه باید عمل کنیم ؟ 

اسم های جمع برچند نوع هستند ؟ 

یادتان باشد که همه این موارد را شما دانش آموز عزیز می بایست با توجه به المعجم کتاب درسی و بخش بدانیم ؛ خودتان بیان کنید و معلم تنها راهبر در کلاس است و شما را برای رسیدن به پاسخ مطلوب راهنمایی می کند . 










موضوع: کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم ، ویژه دانش آموزان،
[ شنبه 26 مهر 1393 ] [ ساعت 21 و 58 دقیقه و 08 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

انیمیشن بسم الله

این انیمیشن با توجه به فعل های اول شخص مفردی که درآن آمده است برای آموزش فعل مضارع اول شخص مفرد مناسب می باشد . با فعل های ألعبُ . أشکرُ . أغسلُ . و.......... 

هم چنین باتوجه به اینکه از مزایای بسم الله می گوید جهت استفاده در کلاس های معارف هم مفید است . برای دانلود این انیمیشن زیبا برروی عبارت بسم الله کلیک نمایید . 




این فایل حدود 14مگابایت حجم دارد . 

با تشکر از جناب شیران درارسال فایل 




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ چهارشنبه 23 مهر 1393 ] [ ساعت 22 و 23 دقیقه و 55 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

تدریس درس 2پایه هشتم . ورود به فعل مضارع

درپست قبلی گفتم که روش جدیدی را برای آموزش و ورود به فعل مضارع می خواهم امتحان کنم . 

روش جدید را با استفاده از لغات درس اجرایی کردمش . و میتوانم بگویم که از نتیجه اش هم حداقل برای همان جلسه اول خیلی راضی بودم . 

برای شروع ابتدا المعجم را بچه ها از طریق فایل صوتی گوش کردند .بعداز دانش آموزان خواستم کلمات را بعد از من تکرار کنند . 

دراین مرحله نوبت این رسیده بود که دانش آموزان فقط بشنوند و ذهنشان مقایسه کند در شنیدن . بنابراین وقتی به فعل أذکر رسیدم ، گفتم ذکرتُ . ذکرتَ . تذکُرُ . ذکرتِ . تذکرین . 

فهم . فهمتُ . أفهم . فهمتَ . تفهم . فهمتِ . تفهمین و البته لغات دیگر المعجم هم این میان زینت بخش کلمات می شد . تمامی فعل ها را که به این شکل بیان کردم فرصت برای حفظ لغات دادم . بعد از پرسش همان لغات در بینشان ازهمان فعل ها هم می گفتم . زمان مضارع را دانش آموز حفظ کرده بود . گذشته راهم سال قبل خوانده بود . بنابراین نیاز به یادآوری داشت و این یادآوری باکمک دوستانشان صورت می گرفت . 

خلاصه اینکه بعد از چندین بار تکرار و تکرار و تکرار رسیدیم به مقایسه دو جدول در نرم افزار . و دراینجا دیگر کامل تفاوت ماضی مضارع و مذکر ومونث بودنشان را بیان می کردند . 

بعد هم پاسخ کامل به پرسش ها البته بعد از دیدن یک انیمیشن که روش پرسش و پاسخ را آورده بود . و درهمان نرم افزار گنجانده شده بود . 

واین بار هل تفهمین الدرس ؟ با اشاره به دانش آموز و پاسخ : نعم . أنا أفهم الدرس . 

و...... 

خلاصه که نتیجه به نسبت کتاب قبل عالی بود . 




موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هشتم .،
[ چهارشنبه 23 مهر 1393 ] [ ساعت 20 و 33 دقیقه و 47 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

پاسخ به سوال آقای ا - ج

باسلام حضور شما 

سوال فرموده بودید در چه حد باید با دانش آموزان پایه هفتم فعل ماضی را آموزش داد ؟ آیا فقط در حد تشخیص ؟ 

بله . دانش آموز هفتم و هشتم فقط در حد تشخیص و سپس تشخیص و کاربرد فعل ماضی و مضارع را آموزش می بیند . یعنی ابتدا فعل را تشخیص می دهد سپس به کار می برد . 

به نمونه سوال دقت شود : 

فعل ماضی مناسب را انتخاب کرده و درجای خالی بنویسید . 

الطلاب ........ إلی الصف .        ذهبا                 ذهبوا 

أنا ......... الواجبات .              کتبتَ                کتبتُ 

و.......... 

به همین ترتیب هم فعل مضارع . 
چنان چه بررروی لغات تاکید نمایید نتیجه مطلوب به دست خواهد آمد . 






موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، آموزش پایه هفتم، پاسخ به نظرات ،
[ دوشنبه 21 مهر 1393 ] [ ساعت 14 و 04 دقیقه و 41 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

تدریس درس دوم عربی هشتم . اهمیت زبان عربی

تدریس درس دوم عربی هشتم و استارت و شروع و بدایة  افعال مضارع 

دیگر رسماً با دانش آموزانم داریم وارد کتاب هشتم می شویم تا ببینیم این آقا و خانم مضارع برای امسال ما چه برنامه ای تدارک دیدند . 

و جالب تر اینکه می خواهیم یک مقدار بیشتر کنکاش کنیم و ببینیم این خانواده وقتی به دیدن خانواده آقای ماضی می روند چه عکس العملی از خودشان نشان می دهند ؟ 

فردا به امید خدا میخواهم اینطوری درس را شروع کنم . درست یا غلطش را نمیدانم. اما میدانم دانش آموزان امروز فوق العاده اند . حالا چطوری ؟ اینطوری 



راستی این نکات هم درادامه تدریس است : 
1- فعل ها در ترجمه بدون قرینه آمده چرا که معلم به عنوان راهبر درکلاس حضور دارد و هرجا نیاز شد کمک رسانی می کند . اما درامتحان کتبی حتما با قرینه می آید . 

2- در ادامه این تدریس دو فیلم کوتاه دیگر هم هست که توسط همکاران در گروه واتساپ تهیه شده و در کلاس به نمایش در می آید تا مقایسه بین ماضی و مضارع هم باشد . 





موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هشتم .، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ جمعه 18 مهر 1393 ] [ ساعت 18 و 14 دقیقه و 54 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

فعل های عربی پایه هشتم و نمونه ای از فعل با روش بومی سازی شده + فعل های پایه هفتم

درروش قدیم آموزش برخی از دبیران عادت داشتند که درابتدای سال تحصیلی جدولی از صرف فعل به دست دانش آموز می دادند و از وی می خواستند که جدول را حفظ کند و به این روش افتخارهم می کردند . و البته می دانیم که این روش فقط دانش محض بود و نه کاربرد و در مرحله عمل اصلا جوابگو نبود . 

اما روش نوین تدریس و تکرار و تکرار همراه با کشف دانش آموز را در کل جریان کلاس درگیر میکند هرچندکه معلم می بایست دوبرابر انرژی صرف کند تا این تکرار را داشته باشد .

شاید گفته شود که دانش آموز خودش باید انجام دهد و معلم راهبر . بله . معلم راهبراست اما راهبر اگر فعال باشد همراهانش هم فعال می شوند وگرنه دانش آموزبه خصوص در زنگ آخر خسته از یک روز فعالیت ذهنی استراحت و حرف زدن با دوستان را به هر چیزی ترجیح می دهد . 

علی أیّ حال بعد از جدول بومی سازی شده فعل ماضی ؛ اینک جدول بومی سازی شده فعل مضارع به همراه فعل های پایه هشتم 


دانش آموزان عزیزم :

شما ترجمه فعل را به همین شکل اولی بلد باشید بقیه کار در کلاس و تحت نظارت دبیر ادامه پیدا می کند . 

برای دانلود این فایل پی دی اف برروی گزینه زیر کلیک نمایید . 



برای دریافت جدول نمونه فعل ماضی به روش بومی سازی شده و فعل های پایه هفتم بر روی گزینه زیر کلیک نمایید . 





موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هشتم .،
[ سه شنبه 15 مهر 1393 ] [ ساعت 18 و 33 دقیقه و 24 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

کتاب های کار . آری . خیر

موردی که باعث شد این مطلب را بنویسم سوالاتی بود که همکاران درمورد کتاب کار چندتن از مؤلفان می پرسیدند و به خاطر لطفی که به این حقیردارند نظرم راجویا می شدند . 

نکته ای که درتهیه کتاب کار باید لحاظ شود ، دیدن نوع مدرسه و دانش آموز است دروهله اول . و دوم منطبق بودن کتاب کار براهداف کتاب درسی . 

سالها به دانش آموزان قواعدی خشک را آموزش دادیم که بعد از مدت ها به ورطه فراموشی سپزده شد و به هیچ کاری نیامد مگر درخصوص دانش آموزانی که این درس را به عنوان رشته خاص تعلم انتخاب کردند . 

امروز اما آموزش این درس با قواعد خشک همراه نیست به شرطی که ما آن را ممزوج به سبک قدیم نکنیم و تغییرات را با وجودمان بپذیریم . 

درهمین راستا پس بایدگفت : 

کتاب های کاری که صرفا به قواعد پرداخته و سوالاتی از قبیل تبدیل کردن و ساختن و تعریب از دانش آموز خواسته مردود است . 

کتاب های کاری که به تغییرات کتاب توجه نکرده و سوالات را مطابق کتاب قبل از تصحیح آورده هم مردود است . به عنوان مثال مرتب کردن کلمات پراکنده باتوجه به معنا . که این مورد درکتاب هفتم سال قبل بود اما امسال درویرایش جدید حذف شده است . 

کتاب های کاری که به نوعی خلاقیت دانش آموز را از او می گیرد وباعث می شود که دانش آموز دخیل درامر کشف رابطه ها نباشد و ساده تر اینکه ؛ لقمه را برای دانش آموز حاضر و آماده می کند. 

کتاب هایی که بارعلمی چندانی ندارند و فقط برای این است که بگویند کتاب کارهستیم .

کتاب هایی که از غلط های نگارشی قواعدی برخوردار هستند و این غلط هابسیار آشکار است و نمی توان آنها را به حساب اشتباهات تایپی گذاشت . 

و اما ...

درآخر باید بگویم که باتوجه به اختلاف سلایق میان انسان ها محال است کتاب کاری منتشر شود که مورد تایید همگان باشد . چرا که کتابی ممکن است در نظر من نوعی از ضعف بسیار بالایی برخوردار بوده و در نظر همکار گرانقدر دیگرم بهترین کتاب کار به شمار آید . 

بهترین کار برای دبیراین است که قبل از اعلام نام کتاب کار حتما چند کتاب کار موجود دربازار را بررسی کرده و بین آنها مقایسه به عمل آورده و سپس با توجه به نوع مدرسه ای که در آن تدریس دارد کتاب کار مناسب را معرفی کند . نه اینکه از به قول معروف برندهای مشخص تبلیغاتی استفاده نماید و خدای ناکرده دانش آموز را دروادی بیفکند که اصلا هدف نیست . 






موضوع: عمومی، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93،
[ یکشنبه 13 مهر 1393 ] [ ساعت 22 و 27 دقیقه و 01 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

بودجه بندی کتاب عربی هفتم و هشتم (طرح درس سالانه )

خیلی از همکاران سوال می کنند که بودجه بندی کتاب برچه اساسی است . این بودجه بندی یا به قول معروف ، طرح درس سالانه در کتاب راهنمای معلم ثبت شده است . 

اما آنچه مهم است اینکه ، این طرح درس پیشنهادی بوده و دبیر می تواند متناسب با نوع مدرسه آن را تغییر دهد . فقط درنظر داشته باشد که : 

درنوبت اول : 

پایه هفتم می بایست 4 درس 

پایه هشتم می بایست 5 درس 

را به اتمام رسانده باشند . و آزمون پایه هفتم تا سر درس 5 و پایه هشتم تا سر درس 6 می باشد . 

فایل پیشنهادی بودجه بندی هفتم را می توانید با کلیک بر روی نوشته زیر دریافت نمایید . 



وتصویر بودجه بندی عربی پایه هشتم 

لازم به ذکر است که خودم این طرح درس را متناسب با نوع مدرسه (دولتی ) تنظیم کردم . وبه طور مثال برای درس اول کتاب عربی هفتم که هر بخش به یک جلسه اختصاص دارد ؛ بنده در مجموع به جای سه جلسه ؛ 5جلسه آموزشی به این درس اختصاص دادم و..... 




موضوع: کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93،
[ یکشنبه 13 مهر 1393 ] [ ساعت 21 و 03 دقیقه و 02 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

تدریس های پیش بینی نشده

از وقتی که کتاب هشتم فایلش روی سایت دفتر تألیف قرار گرفت و بعد هم کلاس های ضمن خدمت مدرسین و درادامه ضمن خدمت معلمین , همواره این سوال ذهن دبیران را درگیر کرده که چه روشی به کار یرند تا آموزش فعل مضارع پایه هشتم برای دانش آموز سهل و ساده باشد . 

طرح درس نویسی باعث میشود که دبیراز قبل پیش بینی موارد را داشته باشد و اگرچه نه صددرصد اما حداقل 70درصد با همان طرح درس پیش برود . 

اما گاهی مسائلی درکلاس پیش می اید که جایی درذهن دبیرنداشته و فی البداهه اتفاق می افتد و دراین موارد می بایست ناگهانی تصمیماتی أخذکرد . 

با این مقدمه به سراغ تدریس ناخواسته فعل مضارع اول شخص مفرد می روم . اتفاقی که به ناگهان روز سه شنبه درکلاسم رخ داد . 

دقایق آخر کلاس برای اینکه دانش آموزان استراحتی کوتاه داشته باشند انیمیشن اعضای بدن را درکلاس پخش کردم . 

درحین آماده کردن این انیمیشن یکی از دانش آموزان کلاس پرسید : خانم فعل مضارع سخت است ؟ جواب دادم : نه 

بعد انیمیشن را پخش کردم و برای اینکه دانش آموزان هم توجه بیشتری داشته باشند گفتم ببینم کی میتواند بگوید چی میگویند ؟ 

انیمیشن را که ببینید متوجه میشوید که بعد از معرفی اعضای بدن شروع می کند به شعرخوانی و اینکه : 
أنا أنظرُ .... أنا أسمع ... و...... 

از فرصت استفاده کردم و گفتم چی دارد می گوید ؟ من با گوش هام چی ؟ بچه ها گفتند می شنوم و .... 
ودرنهایت پرسیدم خب ، می شنوم چی میشد ؟ جواب دانش آموزان : أسمع و ادامه .... 

درادامه همین فعل ها هم ماضی آنها راهم پرسیدم . سمعتُ چی میشد بچه ها ؟ نظرتُ چی میشد ؟ و...

آخرازهمه این سوال : فعل مضارع سخت بود ؟ 

بچه ها ناخواسته با فعل مضارع اول شخص مفرد آشنا شده بودند و من بی هیچ طرح درسی و بدون هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای ( چراکه هنوز در درس اول بودیم و هستیم ) درس دوم را شروعش را کلید زدم . 

الان مطمئن هستم که همین انیمیشن ها می توانند خیلی از کارهای مارا جهت بدهند و تسهیل کنند به شرطی که شرایط استفاده از یک لب تاب فراهم باشد برای بچه ها . از ان جهت که جذابیتی که تصویر دارد شاید صوت نداشته باشد . اگرنه می گفتم که بچه ها صدا راهم با یک گوشی اندرویدی و یک اسپیکر بشنوند هم خوب است . 

واما دانلود این انیمیشن . برای دانلودبرروی تصویر زیر کلیک کنید . 






موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ جمعه 11 مهر 1393 ] [ ساعت 19 و 11 دقیقه و 52 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

اصطلاح بازشدن یخ معلم در کلاس درس

نمیدانم عنوانی که برای این پست انتخاب کردم آیا مناسب است یانه . ولی امروز بعد از سه تا کلاس هشتم ؛ چهارمین کلاس هشتم این مورد را به خوبی حس کردم . 

انگاری که بعد برگزاری اون سه تا کلاس به شکل کلیشه ای تازه یخم باز شده بود و واییییییی ... چه لذتی ذاشت آن کلاس برایم . 

یعنی بعد دوره درس های سال قبل با انیمیشن و یک جدول فعل و ضمیر با همان دوتا عبارت : 

السلام علیکم ایها الطلاب 

کیف حالکم .. 

کودتا کردیم . بچه ها همچین با هیجان جواب می دادند که اصلا محیط خارج از کلاس را فراموش کرده بودم . 

السلام علیکن ایها الطالبات 

السلام علیکما ایتها الطالبتان 

السلام علیکِ آیتها الطالبة 

با اشاره به چندتا و دوتا و یک دانش آموز و بعد السلام علیک ایها الطالب .. أین الطالب ؟ أین الطالب و ما تو کلاسمان طالب نداشتیم . 

بعدهم همین را با کیف حالکم 

جالب اینکه وقتی حالشان را می پرسیدم با اینکه تو کتاب هشتم جواب أنا بخیر را نیاورده بود ولی همه شان می گفتند أنا بخیر . الحمدلله 

و اینجا دیگر باید استارت عبارت های دیگر را هم میزدم از فعل ها اما با یک دانش آموز که انگار همه کتاب سال قبل یک دفعه آمده بود تو مغزش .. 

اما یک چی دیگر هم خلی جالب بود . یک کمک چهار نفره برای اینکه یک پاسخ کامل برای عبارت 

هل أنتِ لبستِ ملابسکِ ؟ بدهند . ولی نهایتا جواب دادند . یکی أنا گفت و اون یکی لبس و اون یکی تُ ویکی دیگر ی و  خلاصه شد : نعم . أنا لبستُ ملابسی 


بچه ها از همراهیتان . از مشارکتتان . از همه مهربانی هایتان ممنونمممممممممممم . 

دوستتان دارم ی عالمه . هرچی بگم بازم کم است . 

راستی دیبا ! هل فی صفّکِ طالبة غیرمؤدبة ؟  


یک چی هم یادم رفت بگویم . آن هم ساعت آخر که با کلاس هفتم کار داشتم . ساعت 13.30که زنگ خانه خورد یکی از بچه ها وقت بیرون رفتن از کلاس گفت : 

این ساعت تنها ساعتی بود که خوابم نبرد سر کلاس    

خب حالا الان باید خوشحال باشم یا ناراحت به نظرتان ؟ 





موضوع: آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هشتم .،
[ شنبه 5 مهر 1393 ] [ ساعت 19 و 05 دقیقه و 04 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

عربی بومی شده استان کرمان در سالیان قبل و استفاده از آن در تدریس عربی هفتم و هشتم

این روزها بحث کتاب های کار و کمک آموزشی بسیار داغ است و دبیرانی که تمایل به استفاده از این کتاب ها در کلاس درسشان دارند ؛ دغدغه این را دارند که کدام کتاب و با چه ویژگی 

کتاب های کار فی نفسه بد نیستند علی الخصوص که برخی از دبیران ما بنا به شرایط امکان طرح سوال برایشان نمی باشد و از کتب موجود دربازار بهره می برند . 

این مورد طرح سوال اگر تلفیقی از کتاب های کاری که مطابق با اهداف نوشته شده است باشد، قابل پذیرش است هرچند که بازهم جای سوال دارد . اما مشکل آنجا است که صفحه ای از یک کتاب کار دقیقا کپی شده و به دست دانش آموز داده می شود . 

واین علاوه بر پایین آوردن ارزش دبیر ، باعث می شود که دانش آموز تیزبین کلاس به خودش اجازه دهد تا در مقام نقد دبیر مواردی رابیان نماید که شاید چندان خوشایند نباشد . 

بنابراین اگر قرار است کتاب کاری به دانش آموز معری شود بهتر این است که دبیرگرامی چند نمونه کتاب کار موجود دربازار را ارزیابی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را سنجیده و بعد اقدام به معرفی یک کتاب کار نماید . 

واما در کنار این کتب کار کتاب های قبلی درس عربی هم می تواند با تغییر الگو و باتوجه به لغات مشترک به عنوان منبعی برای طراحی سوال به کار رود . 

از جمله کتب قدیم کتاب درسی عربی کرمان است که در چند سال اخیر به شکل بومی سازی دراین استان تدریس می شد و یکی از سوالاتی که به نظرم می شد درکتاب های جدید آورد , سوال چهار صفحه 6این کتاب است . 
وصدالبته با نگاهی دقیق متوجه خیلی از سوالات دیگر خواهید شد وهم اینکه این کتاب می تواند دریچه ای از روش نوین تدریس راهم در برخی موارد بررویمان بگشاید . 

باتوجه به توصیه استاد اشکبوس در خصوص دیدن این کتاب توسط همکاران برخود فرض دیدم که فایل پی دی اف این کتاب را برروی وبلاگ بارگذاری کنم تا همکاران گرامی بتوانند از مطالب آن بهره ببرند . 



برای دانلود فایل این کتاب برروی تصویر بالا کلیک نمایید . 




موضوع: کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93، نقل قول هایی از استاد اشکبوس، فایل کتب و تصاویر عربی،
[ پنجشنبه 3 مهر 1393 ] [ ساعت 21 و 20 دقیقه و 37 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

جشن سال تحصیلی 93-94 مدرسه ی ما

دوباره درآغوش می گیرم دخترکانم را . گل هایی که به باغ مدرسه شکوفا می شوند و نشاطشان موجی از عشق به تدریس را دگر باره بر دل و جانم می نشاند . 


همان ها که با قدم های دبیرانشان همراه می شدند و با ورودشان به حیاط مدرسه و حضورشان در جمع شروع به دست زدن می کردند و علاقه را به فراخور دست ها و هیاهوها نشان می دادند ...



اما گروه دستان گویا امروز همراه شادی هایمان بودند و چه بسا همان ها بودند که شادیمان را چندبرابر ساختند . 


وآن زمان که همراه شدند با استان های ایران عزیزمان . 

خواندند از هرمزگان و تهران و قم و سمنان و فارس و یزد و مرکزی و البرز وآدربایجان و خراسان و....

چه افتخار آفرین بود که همه جای ایران سرای من است . 


ودر نهایت این فقط ما ، معلمین و دانش آموزان نبودیم که با مهر و مدرسه همراه می شدیم که همسایه های خانه مان ، مدرسه مان با ما دراین شور و نشاط ؛ دراین مهرو مهربانی شریک بودند .. 


دخترای گلم سالی سرشار از موفقیت ، مهر ، سلامتی برایتان آرزو دارم و دنیایی پر از عشق و محبت برایتان خواستارم . 




موضوع: عمومی، خبر نامه ،
[ چهارشنبه 2 مهر 1393 ] [ ساعت 23 و 01 دقیقه و 01 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]