تبلیغات
آموزش درس عربی - مطالب اردیبهشت 1394

شخم زنی کتاب نهم شماره 2

این بار گریزی داریم به درس 5 

درمتن درس آمده است ( محاولة ) که مصدر است از فعل حاول 

و درالمعجم این درس آمده : 

حاوَلَ (یُحاوِلُ ) : تلاش کرد ( تلاش می کند ) 

با توجه به اینکه در درس 2باوزن کلمات آشنا می شود و باب های مزید برای فقط شناخت ؛ درحالت وزنی آمده اند .

واکنون سوال : 

به نظر شما دانش آموز چگونه می تواند تشخیص دهد که کلمه محاولة به معنای تلاش کردن است . 
آیا لازم است در این درس گریزی به درس 2 داشته باشیم ؟ 

آیا دانش آموز بدون راهنمایی ما می تواند خودش به نتیجه برسد ؟ 

پاسخ ها : 

جناب عباسی : این یکی از مواردی است که بحثش در تدریس آزمایشی هم پیش آمد . 

خانم درودی : این بحثی است که تا درس 10 چندین مورد از فعل های مزید که در درس هست ادامه دارد . ای کاش در این مورد استاد توضیح دهند . 




و اما مابقی اعضای گروه سکوت اختیار کردند و حالا فایل صوتی پاسخ استاد به این سوال : 

استاد اشکبوس : 

باسلام و احترام در مورد کلمه محاولة 
نباید دانش آموز با توجه به حاول ؛ یحاول این کلمه را یاد بگیرد . بلکه این کلمه در درس قبل آمده و در این درس یک کلمه تکراری است . 

این کلمات با یکدیگر ارتباط دارد اما به گونه ای نیست که از ترجمه این به آن یکی برسد . 



دقیقا این پاسخ همان بود که به دنبالش بودیم . 

یعنی قصد ما از طرح این سوال این بود که دبیرما باتوجه به فایل 4درس از کتاب نهم که بر روی سایت دفتر تالیف قرار گرفته حداقل به همان 4 درس اشراف داشته باشد . 


اما دیدیم که در عمل چنین اتفاقی نیفتاده و می بایست در اینجا بگوییم که : 

قرار نیست همه چی برای من معلم شسته رفته و حاضر اماده باشد . برای تغییر می بایست شرایط تغییر را پذیرفت . 

می بایست به دنبال منابع اطلاعاتی رفت و در موردمطلب اطلاعاتی را جمع آوری کرد . 

با تشکر از همه عزیزان و به ویژه استاد اشکبوس در خصوص پاسخ دهی به این سوال 





موضوع: عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 10 و 10 دقیقه و 41 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

شخم زنی کتاب نهم شماره 1



 به کتاب نهم نگاهی میندازم ومثل یک کشاورز که به زمینش نگاه می کند کتاب را بررسی می کنم . از این کتاب می شود صدها سوال در آورد و ذهن ها را درگیر کرد و البته قدم به قدم باید همراهی کرد و در مسیر درست خودش کار را پیش برد و هدایت کرد . 

شروع به شخم زدن کتاب میکنم . سوالات یکی یکی خودشان را نشان می دهند . اگر این را پرسیدند . اگر اون سوال را کردند چطوری برخورد کنیم ؟ و....

برای اولین بررسی ها بی آنکه اشاره ای به درس ها داشته باشیم سوالاتی مطرح شد . 

سوالات مطرح شده عبارتند از : 


1-عبارت زیر را چگونه ترجمه می کنید ؟

أَعجَزُ الناسِ مَن عَجَزَ عَن اِکتِسابِ الاِخوان ِ



2- چنان چه دانش اموز شما کلمه أعجَزُ  را به شکل فعل مضارع متکلم ترجمه کند چگونه او را راهنمایی می کنید ؟

اگر پرسید چگونه تشخیص دهم پاسخ شما به او چیست ؟



 3- درجای خالی کدام حرف را قرار می دهید چرا ؟

کل شیء ینقص ...... الانفاق ، الا العلم (علی ، ب )



4-  بم ، لم ، عمّ ، ممّ به چه معنا هستند و چرابه این شکل درامده اند


برای دریافت پاسخ های همکاران می توانید برروی تصویر  زیر کلیک نمایید . 

این پاسخ ها شاید تنهاترین پاسخ ها نباشد . شما هم برروی سوالات فکر کنید و پاسختان را یادداشت کنید . 

Image result for ‫بررسی کتاب‬‎








موضوع: عربی نهم، کتاب عربی هشتم .،
[ سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 19 و 01 دقیقه و 15 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

پاسخ به سوال چگونه ترجمه کنیم الغراب أسود . کلاغ سیاه است یا کلاغ سیاه

گاهی اوقات سوالی مطرح می شود و آدمی دربوته قضاوت قرار می گیرد . 

دیروز و امروز یکی از آن روزها بود . انتخاب .... گزینه انتخاب وقتی با معیارهای خاصی همراه بشود سخت می کند کار را و حتما بایست برای آن انتخاب ملاک ها و معیارهای خاصی داشته باشی همراه با مستندات . 

واین شد که سوالی چالشی را در گروه دبیران عربی ایران در واتساپ مطرح کردم و منتظر پاسخ ها ماندم . 

اینکه چه کسی در این انتخاب ؛ معیارهای لازم را کسب کرد اصلا مهم نیست . مهم این است که ظرف این 24ساعت گذشته یک کلاس ضمن خدمت به معنای واقعی را تجربه کردیم . کلاسی که اگر شکل حقیقی به خود می گرفت و از دنیای مجازی بیرون می آمد به جدّ می توانست 80درصداز نگاه ها را تغییر دهد . 

اما سوال : 

دانش آموز شما در کلاس جمله 

الغرابُ أسودُ و الرمانُ أحمرُ و الشّجرُ أخضرُ و...... را چگونه ترجمه می کند ؟ 

اگر به جای کلاغ سیاه است و انار قرمز و درخت سبز است و ....  بگوید کلاغِ سیاه و انارِ قرمز و درختِ سبز و... 

چگونه او را به پاسخ راهنمایی می کنید بدون اشاره به بحث قواعد . 


مشارکت همکاران را دریک فایل پی دی اف می توانید مشاهده کنید و البته پاسخ صحیح به نظرخودم پاسخ جناب عباسی است و راهکارها و نظراتی که به این نظر نزدیک هستند . 

با تشکر از همه همراهان در این مبحث ، فایل پی دی اف پاسخ ها را می توانید با کلیک برروی تصویر زیر دانلود نمایید . 


Image result for ‫پاسخ به سوال‬‎
                                  




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، آموزش عربی پایه هشتم، کتاب عربی هفتم چاپ 93، آموزش پایه هفتم،
[ پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 20 و 05 دقیقه و 49 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

کتاب عربی از هفتم تا نهم

حتما تعجب می کنید . کتاب عربی از هفتم تا نهم ..
مگر کتاب نهم چاپ شده ؟ 

سرفصل ها را که نگاه میکنی از اسم ها شروع شده و باترکیبی از جملات وصفی اضافی و ماضی استمراری و ... پرونده اش برای 3 سال متوسطه یک بسته می شود . 

تجربه سال هفتم و دور از دسترس بودن کتاب برای دبیران این درس ، پیامدی خوش برای کتاب هشتم و نهم داشت . 

کتاب های هفتم و هشتم را که پنبه می زنم و حلاجی .. به فعالیت بیش از حد کتاب هفتم و شورو نشاطی که در دانش آموزان ایجاد می کند می رسم . کلاس هایی که با وجود مدت زمان کم و حجم زیاد هیچ گاه خستگی را به دنبال نداشت . 

کتاب هشتم اما با همان حجم محدود خود که ظاهرا فقط به فعل مضارع و منفی مضارع و مستقبل پرداخته ، اما از نشاط پایه هفتمی ها درآن اثری نمی بینی . 

شاید دانش آموزان تازه متوجه شده اند که پا به سن بلوغ گذاشته اند و یاداوری است از سال دومی های راهنمایی . انگاری بچه ها خودشان هم باور کرده اند که یک سال دیرتر  بزرگ شده اند و به بلوغ رسیده اند . 

خودشان میگویند خسته شدیم ازبس یک درس را چد بار تکرار کردیم . اما وقتی تو دست انداز سوالات درک متن قرار می گیرند و نمره های زیر 15 از 15 ... اون وقت دیگر عقب نشینی می کنند . 

وقتی از سوالات درک متن فرار میکنند یادم میاد به درک متن های دوره راهنمایی قبل . به تعریب های نیم نمره ای و دانش آموزانی که گاه 85درصدشان این بخش از نمره را نمی آوردند . 

والبته باز درمقایسه ای دیگر می رسم به این نکته که دانش آموزم حداقل الان می تواند یک ترجمه خوب بهم بگوید ولی در فهم متن وقتی پیچیده بشود مشکل پیدا می کند . 

امروز وقتی تو پرسش های مکالمه ای منتظر یک نعم و لا شنیدن بودم درکمال تعجب دیدم دانش آموزم سعی می کند بگوید از یک آبشاری دیدن کرده . آبشار ویکتوریا در افریقا . وقتی ازش مجدد پرسیدم یعنی تو به افریقا سفر کردی ؟ اون وقت تازه گفت لا . 

خوشحالم از اینکه دانش آموز امروزم می تواند به عربی بهم بگوید برای سفر باید حوله و مسواک و خمیردندانش را بردارد . 

خوشحالم از اینکه می تواند بگوید رنگ مسواکش چه رنگی است . 

از اینکه می تواند بگوید امروز چندشنبه است و چه فصلی است ؟ از اینکه می تواند بگوید حالش چطور است و تو کدام خیابان و میدان زندگی می کند و اهل کدام کشور و شهر است ؟ 

عربی نهم را تو ذهنم زیر ورو میکنم . به چالش های عربی هشتم فکر می کنم و اینکه این موضوع ( فعل ... ) را برای سال بعد چطوری درس بدهم هضمش برای بچه ها راحت تر می شود . 

تو عربی نهم این درس ( ........ و ............ ) احتمال روبه رو شدن با چالش را دارم . پس باید از همین الان اندیشه کنم . شاید فردا دیر باشد . 

و در نهایت میرسم به دهم و ...

اگر کتاب دهم جهشی فوق تصور داشته باشد چه اتفاقی می افتد ؟ نکند به سرنوشت راهنمایی سابق و افت شدید دانش آموزان در اول دبیرستان دچار بشود ؟ 

این روزها تدریس آزمایشی کتاب دهم هم شروع شده . خوش بینانه به برنامه نگاه میکنم و برای مولفین عزیز آرزوی تندرستی می کنم و امیدوارم موانع از سر راهشان برداشته بشود . چرا که کتاب های عربی نیازمند یک تغییر و بازنگری خیلی جدی بودند . 

کاب عربی آسان نشده . خیلی سخت تر از قبل شده . اما نوع نگاه ؛ روش تدریس ؛ نوع امتحان تغییر کرده و اگر من معلم نتوانم خودم را با این تغییرات هماهنگ کنم شاید بشود گفت از هنر معلمی بی بهره ام . 





موضوع: عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کتاب عربی هشتم .، کتاب عربی هفتم چاپ 93،
[ سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 17 و 47 دقیقه و 53 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نمونه سوال نوبت دوم پایه هفتم

Image result for ‫نمونه سوال‬‎

نمونه سوال نوبت دوم پایه هفتم 

برای دریافت فایل روی تصویر کلیک کنید 




موضوع: نمونه سوال عربی پایه هفتم،
[ شنبه 5 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 17 و 35 دقیقه و 32 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نمونه سوال نوبت دوم عربی هشتم

Image result for ‫نمونه سوال‬‎

نمونه سوال نوبت دوم پایه هشتم 

برای دریافت روی عکس کلیک کنید 





موضوع: نمونه سوال عربی پایه هشتم،
[ شنبه 5 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 17 و 20 دقیقه و 16 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نیم ترم دوم پایه هشتم . وپاسخ نامه

آزمون نیم ترم دوم پایه هشتم . درس 1-9 اردیبهشت 94 

برای دریافت فایل سوالات برروی گزینه سوال کلیک نمایید . 

 




موضوع: نمونه سوال عربی پایه هشتم، پاسخ نامه نمونه سوال عربی هشتم، پاسخنامه،
[ چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 20 و 33 دقیقه و 42 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نیم ترم دوم پایه هفتم اردیبهشت 94

آزمون نیم ترم پایه هفتم همراه با پاسخ نامه 
دروس 1-10 براساس بارم بندی کتاب درسی 

برای دریافت فایل برروی گزینه امتحان کلیک کنید .






موضوع: نمونه سوال عربی پایه هفتم، پاسخ نامه نمونه سوال عربی هفتم،
[ چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ] [ ساعت 09 و 36 دقیقه و 27 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]