تبلیغات
آموزش درس عربی - مطالب شهریور 1394

فایل صوتی کتاب عربی نهم دروس شش تا ده

برای دریافت فایل صوتی کتاب عربی نهم دروس ( 6-10) برروی تصویر زیر کلیک نمایید  . 







موضوع: فایل کتب و تصاویر عربی، عربی نهم،
[ سه شنبه 24 شهریور 1394 ] [ ساعت 18 و 11 دقیقه و 30 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نمونه سوالات تستی درس به درس عربی نهم (1 -9)

سوالاتی که در زیر لینک آنها می اید سوالاتی است که 

دوره آموزشی مدرسین کشوری عربی نهم    
  تهران شهریور 94 دانشگاه نسیبه  

براساس آرم بالا ارائه شده است . درقالب ورد به مدرسین کشوری داده شده تا در اختیار همکاران قرار دهند . البته دربرخی فایل ها اشکالاتی جزئی وجود داشت که برطرف کردم . اما دراصل سوالات تغییری ندادم تا حفظ امانت شده باشد . 

این سوالات از جانب استاد تقوایی به همکاران هدیه شده است . موفقیت و تندرستی ایشان و سایر مولفین آرزوی قلبی ما است . 

برای دریافت هرنمونه سوال بر روی لینک نوشته مربوط به آن کلیک نمایید . 



نایت اسکین



نایت اسکین



نایت اسکین





نایت اسکین



نایت اسکین



نایت اسکین


نایت اسکین



نایت اسکین












موضوع: نمونه سوال عربی پایه نهم،
[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ساعت 17 و 21 دقیقه و 08 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

روش تدریس فعل امر درس چهارم

یکی دیگر از تدریس های آزمایشی در تیرماه 94  تدریس فعل امر مثنی وجمع یعنی درس چهارم بود که توسط آقای عباسی و به روش واژه پژوهی انجام شد . 
از آنجایی که حجم فایل ها بالا بود مقداری از حجم را کاهش دادم و مواردی مثل تدریس تمرینات و یا مروری بردرس های قبلی را از رده آپلود خارج کردم . 
همچنان که در تدریس خودم بخش آزمون تشخیصی (ورودی ) و ایجاد انگیزه را حذف کرده و آپلود نکردم . 
برای دریافت فایل های بخش به بخش روش تدریس برروی تصاویر مربوط به هر بخش کلیک نمایید .  


تدریس بخش المعجم 



مترادف ها و متضادها 



ترجمه متن 



بخش بدانیم فعل امر 






موضوع: آموزش عربی پایه نهم، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ یکشنبه 22 شهریور 1394 ] [ ساعت 16 و 50 دقیقه و 35 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

روش تدریس فعل امر مفرد درس سوم

قبلا درمورد تدریس آزمایشی صحبت شده بود . تدریسی که درتاریخ 8تیرماه 94 باحضور 4 مدرس اجرا شد . 

برای دیدن بخش های مختلف آموزش تدریس فعل امر مفرد می توانید بر روی تصاویر مربوط کلیک نمایید . 

تدریس بخش المعجم  




تدریس بخش متن و روان خوانی 




تدریس بخش بدانیم  



مقایسه فعل مضارع و فعل امر 








موضوع: آموزش عربی پایه نهم، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ شنبه 21 شهریور 1394 ] [ ساعت 22 و 47 دقیقه و 30 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

فایل صوتی کتاب عربی نهم (دروس 1 - 5 )

[ شنبه 21 شهریور 1394 ] [ ساعت 18 و 21 دقیقه و 02 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

روش تدریس کبریت پژوهی

این روش تدریس که قبلا معرفی شده بود هم اینک مرحله به مرحله اجرای آن درقالب  فایل پی دی اف و مصور آورده شده .  

برای دانلود فایل پی دی اف این روش برروی تصویر زیر کلیک نمایید .  







موضوع: عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ چهارشنبه 18 شهریور 1394 ] [ ساعت 00 و 44 دقیقه و 44 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

انیمیشن فواید میوه ها مناسب درس دهم عربی نهم

با پخش این انیمیشن در کلاس به سراغ فواید میوه ها می رویم . 

فقط خودتان را برای عطچه عطچه    دانش آموزان آماده کنید . 

برای دریافت این انیمیشن برروی تصویر کلیک کنید .  

Image result for ‫اب پرتقال‬‎




موضوع: عربی نهم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ساعت 17 و 04 دقیقه و 49 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

معجون اسنان و فرشاة

استفاده از این کلیپ زیبا را در اولین جلسه کلاس نهمی ها توصیه می کنم . 

کاربرد : 

1- تقویت مهارت شنیداری 

2- یاداوری لغات خوانده شده در سال گذشته 

3- پیدا کردن افعال ماضی و مضارع 

4- ارائه مفهومی کلی از انیمیشن به زبان فارسی توسط دانش آموزان 

برای دیدن این کلیپ زیبا برروی تصویر کلیک کنید . 

Image result for ‫مسواک‬‎




موضوع: عربی نهم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ پنجشنبه 12 شهریور 1394 ] [ ساعت 16 و 56 دقیقه و 13 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

توضیحاتی از تدریس آزمایشی

بخشی از پشت صحنه تدریس آزمایشی درتاریخ 8 تیرماه 94 

برای دریافت برروی کلمه زیر کلیک نمایید . 



توضیحاتی درخصوص آماده شدن قبل از تدریس درنزد مدرسین کشوری عربی نهم 

برای دریافت برروی گزینه زیر کلیک نمایید . 


چگونه امتحان مکالمه را از دانش آموزان داشته باشیم ؟ 

با کلیک برروی کلمه مکالمه فایل صوتی را دریافت نمایید . 





موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ پنجشنبه 5 شهریور 1394 ] [ ساعت 22 و 31 دقیقه و 40 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

تدریس درس ششم از عربی نهم

    
روش تدریس کبریت پژوهی  

 
امروز توفیقی بود که یک بار دیگر در نزد مدرسین کشوری تدریس داشته باشم . تدریسی که جرقه اش از دوروز قبل زده شده بود ولی به هیچ عنوان پردازش نشده و وسایل مورد نیاز آن فراهم نشده بود . 

قبل رفتن به مرکز تربیت معلم نسیبه ، کمترین امکاناتی را که می توانستم درکلاس استفاده کنم را باخود برداشتم از قبیل : 

ماژیک وایت برد  . دوبرگ کاغذ رنگی . 8 قوطی کبریت خالی 

و درکلاس : 


انتخاب جملاتی از درس 6 و چند کلمه هم از دروس دیگر 

برش برگه و نوشتن هریک از کلمات یک عبارت در یک برگه همراه باترجمه در پشت برگه و گذاردن تمام کلمات مربوط به عبارت در یک قوطی 

درمجموع 8 جمله داشتیم  . 

دادن هرقوطی به یک ردیف از همکاران 

توضیح درباره قوطی ومحتوای داخل آنها و درخواست از آنان جهت مرتب کردن کلمات  . لازم به توضیح است که دراینجا از همکاران خواسته شد تاخود رابه جای دانش آموز قرار دهند و فکر کنند که دانش آموز ممکن است در مرتب کردن کلمات اشتباهاتی هم داشته باشد . 

وبعد ...........

همکاران بعد از پایان تدریس معتقد بودند که دراین روش بادرگیر کردن دانش آموز طی یک روند بازی آموزشی که نام تدریس هم برآن نگذاشته بودیم ؛ هم لغات هم متن و هم قواعد را یاد می گیرد . ضمن اینکه چون خودش درگیر مرتب کردن کلمات بوده یادگیری ، ماندگار است و تثبیت شده . 

اما چرا کبریت پژوهی ؟ 

این اسم بعداز تدریس یاهمان  بازی آموزشی توسط همکاران مطرح گردید که به مزاح به خاطر قوطی کبریت هایی که ایجاد انگیزه کرده بود برایشان ، برروی روش نهاده شد . 

بخشی از این روش توسط استاد تقوایی به شکل فایل صوتی ضبط گردیده که همکاران می توانند با کلیک برروی تصویر زیر آن را دریافت کنند . 






موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، آموزش عربی پایه نهم، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ پنجشنبه 5 شهریور 1394 ] [ ساعت 22 و 04 دقیقه و 06 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

توضیحی در مورد کلمه سمائی از زبان استادعباچی در شعر ابتدای کتاب

در بررسی هایی که باهمکاران داشتیم و طبق ترجمه ای که در کتاب راهنمای معلم آمده بود همگی بالاتفاق معتقد بودیم که عبارت انوار سمائی یعنی نورهای آسمانم  

اما دیروز یک مطلب خیلی جالب که هم نظر یکی از بزرگواران راکه معتقد بودند سمائی اسم منسوب است و هم نظر خودمان را ، رد کرد . 

سخنان استادعباچی در مورد کلمه سمائی 

باید بدانیم که در زبان عربی ، قافیه درشعر تنوین نمی گیرد . بنابراین اگر تنوین باشد اشباع شده و به شکل حرکت فتحه . کسره . ضمه گذارده می شود مثل کلمات حیاةُ  .  جمالُ و..... 

واگر حرکت باشد وقف می شود  . 

و حالا می رسیم به کلمه سمائی 

این کلمه در اصل سماء بوده است . تنوین می گرفته یعنی سماءٍ .  وچون  قافیه شعر بوده اشباع گردیده و به شکل سماءِ  در آمده است . 

از آنجایی که در زبان عربی هنگام خواندن کسره  می بایست کمی حالت ای به کلمه بدهیم لذا این کلمه به شکل سمائی می بایست تلفظ می شده است . 

اما چون دانش آموزان این موارد را درخواندن رعایت نمی کنند بنابراین کلمه به شکل سمائی آمده است  . 

و درواقع معنای این عبارت می شود : هان  کتابهایم نور آسمانند  . 

نظر استاد براین بودکه حتی اگر اینگونه موارد را به شکل یای متکلم هم ترجمه کردند نمره می گیرند . 

والبته با این توضیح باید به کلمات دیگر هم نگاهی داشته باشیم . 




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس، دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم،
[ چهارشنبه 4 شهریور 1394 ] [ ساعت 21 و 50 دقیقه و 23 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

سوالات صرفی نحوی دروس 5-8-9-10 کتاب عربی نهم

باتشکر از همه همکاران عزیز در گروه تلگرام دبیران عربی شهر تهران از مشارکتی که در امر پرسش و 

پاسخ ها داشتند . 

فایل سوال و جواب ها جمع آوری شده و به رؤیت دواستاد بزرگوار رسیده . 


لازم به تذکر است که این فایل برای استفاده در کلاس درس نمی باشد و صرفا جهت دانش افزایی دبیران

 گرامی و استفاده از نکات مطرح شده در نوشتن درک متن ها می باشد . 

برای دریافت فایل برروی تصویر زیر کلیک نمایید  . 






موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ چهارشنبه 4 شهریور 1394 ] [ ساعت 21 و 45 دقیقه و 23 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نکات صرفی نحوی دروس 6-7

باتشکر از همه همکاران عزیز در گروه تلگرام دبیران عربی شهر تهران از مشارکتی که در امر پرسش و پاسخ ها داشتند . 

فایل سوال و جواب ها جمع آوری شده و به رؤیت دواستاد بزرگوار رسیده . 

لازم به تذکر است که این فایل برای استفاده در کلاس درس نمی باشد و صرفا جهت دانش افزایی دبیران گرامی و استفاده از نکات مطرح شده در نوشتن درک متن ها می باشد . 

برای دریافت فایل برروی تصویر زیر کلیک نمایید  . 





موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ چهارشنبه 4 شهریور 1394 ] [ ساعت 21 و 40 دقیقه و 03 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نکات صرفی نحوی دروس 1-4 عربی نهم

تابستان امسال فرصتی بود تا در گروه های مجازی به بررسی کتاب نهم بپردازیم . 

فایل زیر بررسی نکات صرفی نحوی از دروس 1 تا 4 عربی نهم می باشد که فقط و فقط برای دانش افزایی دبیران آورده شده و نه استفاده از آن درکلاس درس برای دانش آموزان . 

این نکات که درگروه تلگرام مطرح شده و بعدجمع آوری گردیده به رؤیت اساتید بزرگوار یعنی استاد چراغی و استادتقوایی رسیده است . 

همکاران می توانند برای دریافت فایل پی دی اف آن برروس عکس زیر کلیک نمایند . ضمن اینکه چنانچه در وبلاگی گذارده می شود حتما ارجاع به لینک اصلی باشد . 





موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم،
[ دوشنبه 2 شهریور 1394 ] [ ساعت 01 و 04 دقیقه و 38 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

توضیحاتی در باره تصویر ص98کتاب عربی نهم

در تصویر صفحه 98 کتاب درسی عکسی از 3رزمنده قرارداده شده . از آنجایی که کتب عربی و تمامی  کتب درسی جدید التالبف یکی از اهدافشان طبق سندملی تحول آشنایی دانش آموزان با فرهنگ و ارزش های کشورشان هست در کتب عربی سه پایه شاهد تصاویری از این نمونه هستیم . 

برای شنیدن توضیحاتی از این تصویر برروی عکس زیر کلیک کنید . 





موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ دوشنبه 2 شهریور 1394 ] [ ساعت 00 و 28 دقیقه و 30 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

استفاده از ادبیات تمثیلی در کتب عربی

از دیگر مواردی که در دوره های مدرسین عنوان گردید استفاده از ادبیات تمثیلی درکتب عربی بود . استاداشکبوس به توضیحاتی پیرامون این مطلب پرداختند که همکاران می توانند با کلیک برروی تصویر زیر این فایل را دریافت نمایند . 



Image result for ‫مزرعه حیوانات‬‎




موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی، نقل قول هایی از استاد اشکبوس،
[ دوشنبه 2 شهریور 1394 ] [ ساعت 00 و 25 دقیقه و 42 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

نحوه آموزش فعل ماضی استمراری درس 8 عربی نهم

از دیگر فیلم های رسیده از دوره مدرسین کشوری چگونگی تدریس فعل ماضی استمراری است . یعنی درس هشتم از عربی نهم  

دراین روش که استادعباچی بیان نمودند هدف ساختن نیست بلکه ترجمه است .یعنی دانش آموز باید بداند فعل  درچه حالتی ماضی استمراری ترجمه می شود . 

به عنوان نمونه : این فعل را چگونه ترجمه می کنید ؟ جاء علی ٌّ یذهب  . علی آمد در حالی که می خندید  . 

یا لولا المطالعة لرسبت اگر مطالعه نبود مردود می شد . (دراین دومورد هم ماضی استمراری ترجمه شد ) 

پس دانش آموز فقط باید بداند که کان و فعل مضارع درترجمه ماضی استمراری است . 

برای دیدن این فیلم برروی تصویر کلیک کنید . 





موضوع: دانش افزایی دبیران عربی، عربی نهم، کلیپ ها و انیمیشن های آموزشی،
[ یکشنبه 1 شهریور 1394 ] [ ساعت 23 و 58 دقیقه و 56 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]