بدانیم ها در مقدمه کتاب عربی دهم

با کمال تأسف باید بگویم که متأسفانه برخی از دبیران ما همچنان بر روش های سنتی خود پایدار مانده اند و گویی که اصلا در دنیای واقعی کتب درسی زندگی نمی کنند . 

نظرات دانش آموزانی که از پایه نهم به دهم راه یافته اند مؤید این متن می باشد . 

معلم و مدرس عزیز : 

خواهشمندم قبل از حضور در کلاس درس یک بار ، فقط یک بار بخش مقدمه و سخنی با دبیر را مطالعه کنید تا حداقل پیش خودتان شرمنده نباشید . 

قبل از نوشتن این بدانیم ها جا دارد از دبیرانی که سعی بر تغییر روش های تدریس و همگام شدن با اهداف کتب را دارند تقدیر و تشکر کنم . 

همکارانی که به شکل فعال و خودجوش در شهر تهران گرد هم می آیند و از تجربیات دیگر دوستان بهره مند می شوند . تدریس یکدیگر را در بوته نقد می گذارند و سعی دراصلاح آن دارند . 

هم اندیشی هایی که فی الواقع مرکز تعلیم است و تعلم . می آموزاند و می آموزد بی هیچ چشمداشتی . بی هیچ گواهینامه حضور و بی هیچ محاسبه ضمن خدمتی . 

دبیرانی عاشق که هدفشان آموزش به نسلی است که با این کتاب سروکار دارد نه با کتب قبل . جا دارد دست یکایک این عزیزان را ببوسم که این چنین مشتاقانه گرد هم می آیند . 

بدانیم ها : ( جهت اطلاع اولیا . دانش آموزان و دبیران درس عربی پایه دهم ) 

1- جمع واژگان در دوره متوسطه اول + پایه دهم = 1200واژه پرکاربرد است . 

2- شیوه تألیف کتب متن محوری است و این به معنای نفی قواعد نیست . اما قواعد در خدمت متن هستند . 

3- تصاویر ، عبارات و متون کتاب به ابعاد تربیتی و فرهنگی هم توجه دارد . 

4- از آنجا که یکی از مهارت های زبان سخن گفتن است لذا بخش مکالمه در هر درس دیده شده است . 

5- صورت سوال به زبان عربی است اما با واژه هایی که دانش آموز خوانده است . 

6- نیازی به ارائه جزوه مکمل قواعد نیست از آنجا که هر چه لازم باشد را در سال های بعد می خواند . 

7- التحلیل الصرفی و الإعراب ( تجزیه و ترکیب ) از اهداف این کتب نمی باشد . اما دانش آموز باید بداند که مثلا : 

اِستَرجِعوا : فعل امر است  / کاتب : اسم فاعل است  / مکتوب : اسم مفعول است  / یَرجِعُ : فعل مضارع است . 

8- جمله سازی / تشکیل ( حرکت گذاری ) / تعریب ( جمله فارسی به عربی )  / تبدیل از شخص ( صیغه ) یه شخصی ( صیغه ای ) دیگر هدف نیست .  

9- آموزش افعال و ضمایر به شکل بومی سازی می باشد و از دانسته های دانش آموز به ندانسته های او می رسیم . 

روخوانی و مکالمه بخشی از نمره شفاهی دانش آموز را تشکیل می دهد که این امر در طول سال تحصیلی ارزیابی می گردد . 


10- معنای کلمات  در داخل جمله باید خواسته شود . 

11- هر درس برای 3 جلسه درسی تنظیم شده است ( نه 3 جلسه برای تدریس و تمرین و کتاب کار و گفتن نکات اضافی غیر ضروری ) . بنابراین اگر لازم است کتاب کاری حل شود حتما در ساعت غیر درسی باشد . 

دانش آموز عزیز : 

این حق شما است که از دبیرتان بخواهید مطابق با اهداف کتاب پیش برود . قدم در مسیر غیر هدف ظلمی اشکار به شما و برنامه ریزان درسی است که براساس طرح تحول ملی سندی را تنظیم کرده اند و آنچه را مورد نیاز دانش آموز است در آن گنجانده اند . لذا وظیفه شما است که از حق خود دفاع کنید . 

دبیر محترم و همکار عزیز : 

طرح سوالات قواعدی پیچیده  در راستای هدف کتاب نیست . سوال برای دانش آموزان پرتلاش  و مدارس خاص می تواند براساس اهداف کتاب طراحی شود به شکلی که همه موارد را پوشش دهد . 


دانش آموز عزیز 

در بخش مکالمه شما باید بتوانید به سوالات پاسخ دهید . بنابراین در این بخش نیاز به تعریب است و این بخش مجزا شده از دیگر بخش ها در تعریب . 



نکته : 

عربی زبان قرآن با عربی انسانی در مواردی اشتراک داشته و در مواردی هم افتراق . 

لطفا به این وجوه  دقت شود تا در تدریس و طراحی سوالات با مشکل مواجه نشویم . 





موضوع: عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، عربی پایه دهم . رشته انسانی،
[ سه شنبه 26 مرداد 1395 ] [ ساعت 08 و 26 دقیقه و 11 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون تعیین سطح پایه دهم . علوم پایه

از آنجایی که خیلی از مدارس غیر دولتی کلاس های خود را در تابستان شروع کرده اند و مدرسه ای هم که در حال تدریس هستم مستثنی نبوده بنابراین یک آزمون تعیین سطح برگزار شد که اهداف اصلی را پوشش می داد . 

برای دانلود این آزمون می توانید بر روی کلمه تعیین سطح کلیک نمایید . 

استفاده از این آزمون در کلاس های درس مجاز می باشد اما برای گذاردن بر روی وبلاگ ها و یا فضای مجازی لازم است با ذکر مقدمه ای کوتاه به لینک اصلی یعنی وبلاگ نویسنده ارجاع داده شود . 

خواهشمند است چنانچه اشکال تایپی یا علمی در سوالات دیدید به نویسنده وبلاگ از طریق ثبت نظرات اطلاع دهید . با تشکر از همیاری شما . 







موضوع: آزمون پایه دهم . علوم پایه، آزمون پایه دهم . علوم انسانی،
[ چهارشنبه 6 مرداد 1395 ] [ ساعت 08 و 34 دقیقه و 26 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]