تبلیغات
آموزش درس عربی - مطالب آذر 1395

طرح درس روزانه عربی دهم . درس چهارم ( التعایش السلمی )

این طرح درس براساس سند ملی آموزش و پرورش نوشته شده و به عنوان یک نمونه است . 

برای دریافت فایل می توانید بر روی تصویر زیر کلیک نمایید . 

Image result for ‫طرح درس کارتونی‬‎




موضوع: یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ جمعه 26 آذر 1395 ] [ ساعت 23 و 18 دقیقه و 15 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

درس 5 از عربی نهم به روش کلاس معکوس

دانش آموزان عزیز 

لازم است که فایلهای زیر را دانلود کرده و خود را برای جلسه آینده آماده کنید . 

مشارکت در تدریس را از شما می خواهیم . لطفا باتوجه به دستورالعمل آمده در پاور همه کارها را انجام داده و خود را برای کلاس آماده نمایید . 

   ابزارهای آموزشی شما عبارتنداز : 

1- فایل صوتی درس 5 

2- پاورپوینتی که به این منظور آماده شده است . 

3- مطالبی در خصوص ادبیات تمثیلی 

برای دریافت پاور بر روی تصویر زیر کلیک نمایید . 


Image result for ‫کلاس معکوس‬‎

برای دریافت فایل صوتی بر روی نوشته فایل صوتی کلیک کنید . 





برای دریافت توضیحات در خصوص ادبیات تمثیلی اینجا کلیک کنید . 








موضوع: عربی نهم، آموزش عربی پایه نهم، یادگیری . روش های تدریس . طرح درس،
[ جمعه 12 آذر 1395 ] [ ساعت 23 و 09 دقیقه و 46 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون خاص رشته انسانی جهت مرور ترجمه و شناخت افعال ( تا درس 3 )

این آزمون صرفا جهت تقویت دانش آموزان رشته انسانی پایه دهم  است . برای دریافت فایل برروی تصویر کیک نمایید . 

از گذاردن فایل به شکل مستقیم بر روی وبلاگ ها و فضاهای مجازی خودداری شود و درصورت بارگذاری با مقدمه ای کوتاه به لینک اصلی ارجاع داده شود .  



Image result for ‫رشته انسانی‬‎




موضوع: آزمون پایه دهم . علوم انسانی،
[ شنبه 6 آذر 1395 ] [ ساعت 16 و 23 دقیقه و 44 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

دومین نمونه ازآزمون درس 3 عربی عمومی پایه دهم

این آزمون براساس 10 نمره طراحی شده و دومین نمونه آزمون درس 3 کتاب عربی دهم عمومی می باشد . 

برای دانلود فایل برروی تصویر کلیک نمایید . 



گذاردن این آزمون بر روی وبلاگ ها و فضاهای مجازی تنها در صورتی مجاز است که با آوردن مقدمه ای کوتاه به لینک اصلی یعنی وبلاگ نویسنده ارجاع داده شود . استفاده از این آزمون در کلاس درس آزاد می باشد . 

Image result for ‫آزمون نیم ترم‬‎



[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 17 و 22 دقیقه و 38 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نیم ترم عربی دهم عمومی

این آزمون براساس 10 نمره طراحی شده و شامل صفحات 2 -  30 کتاب عربی دهم عمومی می باشد . 

برای دانلود فایل برروی تصویر کلیک نمایید . 



گذاردن این آزمون بر روی وبلاگ ها و فضاهای مجازی تنها در صورتی مجاز است که با آوردن مقدمه ای کوتاه به لینک اصلی یعنی وبلاگ نویسنده ارجاع داده شود . استفاده از این آزمون در کلاس درس آزاد می باشد . 

Image result for ‫آزمون نیم ترم‬‎




موضوع: آزمون پایه دهم . علوم پایه،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 17 و 18 دقیقه و 00 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

دومین نمونه از آزمون درس 3 عربی دهم رشته انسانی

دومین نمونه آزمون درس 3 عربی دهم رشته انسانی . این آزمون 10 نمره ای می باشد . 

برای دانلود این آزمون می توانید برروی تصویر زیر کلیک نمایید . 

گذاردن این آزمون بر روی وبلاگ ها و فضاهای مجازی تنها در صورتی مجاز است که با آوردن مقدمه ای کوتاه به لینک اصلی یعنی وبلاگ نویسنده ارجاع داده شود . استفاده از این آزمون در کلاس درس آزاد می باشد . 

Image result for ‫آزمون‬‎




موضوع: آزمون پایه دهم . علوم انسانی،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 11 و 55 دقیقه و 23 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آزمون نیم ترم عربی دهم انسانی

این آزمون از صفحه 2 تا 26 طراحی شده و 10 نمره ای می باشد . برای دریافت آزمون بر روی تصویر کلیک نمایید . 

گذاردن این آزمون بر روی وبلاگ ها و فضاهای مجازی تنها در صورتی مجاز است که با آوردن مقدمه ای کوتاه به لینک اصلی یعنی وبلاگ نویسنده ارجاع داده شود . استفاده از این آزمون در کلاس درس آزاد می باشد . 

Image result for ‫نیم ترم‬‎




موضوع: آزمون پایه دهم . علوم انسانی،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 11 و 51 دقیقه و 34 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

آنچه دانش آموز علوم تجربی پایه دهم باید بداند

دانش اموز پایه دهم در درس عربی لازم است تا آخر سال این مطالب را بیاموزد : 

1- مروری بردانسته ها در متوسطه اول  ( فعل ماضی و مضارع . فعل امر و نهی فقط در دوم شخص مفرد و دوم شخص جمع . فعل معادل ماضی استمراری . فعل ماضی و مضارع منفی و فعل مستقبل . ترجمه صفت و مضاف الیه در ترکیبات وصفی اضافی درون جمله . اسم های اشاره . اسمهای مفرد مثنی وجمع و مذکر و مونث . ضمایر در قالب ترجمه . کلمات استفهامی . چند رنگ و روزهای هفته و اعداد یک تا دوازده به شکل اصلی و ترتیبی و ساعت به شکل کامل و ربع و نیم و یک ربع مانده به .... و وزن کلمات  ) 

2- بحث اعداد یک تا صد و اینکه آنچه شمارش شده معدود نام دارد . در این درس دانش آموز علوم پایه هیچگونه مطابقتی از عدد و معدود نخواهد خواند و اصلا در باره معدود از او سوالی خواسته نشده . بنابراین هدف فقط شناخت عدد و ترجمه صحیح آن است و حفظ اعداد یک تا صد . و در اعداد ترتیبی فقط تا بیست . 

3- آشنایی با اشکال افعال در دروس 3 و 4 
در این دروس تنها مطلب جدیدی که وجود دارد فعل های امری هستند که بدون همزه برای دانش آموز به کار می روند . مثل تَعَلَّم : یاد بده  / کاتِب : نامه نگاری کن / تجاهَل: خود را به نادانی بزن /عَلِّم : یاد بده  
و البته ممکن است برخی از این امرها با سوم شخص جمع در ماضی اشتباه شوند در ترجمه که لازم است در وقت امتحان داخل جمله قرار بگیرند . مانند : هم عَلَّموا  . عَلِّموا أنتم 
شاید برخی بگویند پس چرا در کتاب درون جمله واقع نشده ؟ پاسخ این است که برخی تمرینات در کتاب فقط جهت تثبیت امر آموزش آورده شده . از آنجایی که تمارین در کلاس و به شکل گروهی و زیر نظر مستقیم دبیر حل می شود و تصحیح بنابر این دانش آموز فرصت یادگیری و حل تمارین را جهت تثبیت خواهد داشت . 

4 - آشنایی با جمله اسمیه و فعلیه و ارکان آن  . ( در این آموزش دانش آموز علوم پایه وارد مبحث اعراب نمی شود . و فقط لازم است که فاعل  و مفعول و مبتدا و خبر و مضاف الیه و صفت را تشخیص دهد . او حتی با انواع فاعل و خبر هم آشنا نمی شود . ) 

5 - آموزش فعل معلوم و مجهول در حد شناخت و تشخیص و ترجمه در عبارات ( دانش آموز علوم پایه نائب فاعل و انواع آن و اعراب آن را نمی خواند و از او هم خواسته نمی شود ) 

6 -  حروف جر در معانی مختلف و تشخیص جار و مجرور در عبارات . در این درس اشاره ای به خبر  در شکل جارو مجرور شده که به نظرم خیلی طبیعی است اشاره به این امر . چرا که دانش آموز در سوال ( عیّن المحلّ الإعرابی ) باید بتواند خبری را که به شکل جارو مجرور آمده است را تشخیص دهد . مثال : 

حقیبةٌ جمیلةٌ علی الکرسیّ  . در اینجا علی الکرسی را باید بنویسد خبر 

رأیتُ حقیبةً جمیلةً علی الکرسیّ .  و در اینجا علی الکرسی جارومجرور است مطابق آنچه در کتابش آمده . 

7- شناخت اسم فاعل و مفعول و مبالغه در دو شکل و توانایی ترجمه آنها . دانش آموز شکل فاعل و مفعول را در پایه نهم یاد گرفته . بنابراین در این درس فقط با اسم مبالغه و اسم فاعل و مفعولی آشنا می شود که از افعال چند حرفی به دست می آیند . مانند مُعَلِّم .  مُتِعَلِّم و .... 

و مابقی موارد کتاب می شود فن ترجمه . فنون ترجمه می بایست در ترجمه به کار گرفته بشوند. 

 حالا این دانش آموزان چه چیزی را برای آموزش خواستارند ؟ به نظر می رسد بحث اصلی برگشته بر روی شکل افعال . از آنجایی که ............. 





موضوع: عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، دانش افزایی دبیران عربی،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 07 و 08 دقیقه و 55 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

زنگ خطر در درس عربی

خانوم ما تلاثی مزید کیلو چنده کل قواعدو بهمون میگ بعد جمله میده میگ عربیش کنین بعد صیقه میده میگه بکنینش جمع موثن مخاطی بعد کلمه هارو لیست میکنه میگ معنیشو بگین تو جمله نمی خواد اینجوری ک شما نوشتین دبیر ما کلا داره زیادی بهمون زور میگ...بهشم اعتراض کردم ولی باهام دعوا کردو لج شد. بعد دیگ بهمون درس نمیده میگ خودتون برین بخونین اگرم مشکل داشته باشیم بپرسیم سریع سرمون داد میزنه...خانوم میشه شما اموزشم بزارین؟؟؟...من بلد نیستم عربی چجوری م یخوام قبول شم....با این معلمام خیر سرم نمونه دولتیم بخدا بدتر از همه جاس
خانوممم خواهش میکنم اموزش برای ما دهمیای تجربی بزارینننن


متن بالا پیامی است که یکی از دانش آموزان در وبلاگ قرارداده اند . متنی که نه تنها این دانش آموز بلکه ده ها دانش آموز مثل ایشان از اول سال تا الآن بارها گفته اند و به عرض مؤلفین هم رسیده است . 

اما ... واقعا به کجا داریم می رویم ؟ آیا کتاب درسی برای این دانش آموزان تألیف نشده که معلم هر آنچه را می خواهد در کلاس بازگو می کند و هر آنچه را که می خواهد سؤال می کند ؟ 

زنگ های خطر به صدا در آمده اند . گفتیم درست می شود . گفتیم ابتدای سال است و دبیران در متوسطه دو با روش جدید آشنایی ندارند . گفتیم تغییر سخت است و بالاخره گفت و شنودها و جلسات اثر خود را خواهدگذاشت . 

اما .. اما باز هم رسیدیم به همان نقطه ای که برخی از دبیران متوسطه اول رقم زدند و ادامه اش را به برخی دبیران متوسطه دو سپردند . 

به راستی چند درصد از دبیران عربی ما چه در متوسطه 1 و چه در متوسطه 2 روش کتاب را درآموزش پیش گرفته و از اضافه گویی ها پرهیز می کنند . از به چالش کشیدن ها در نیاموخته های دانش آموز و .... و ............... 

زنگ خطرهای عربی را دریابید . 




موضوع: عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، دانش افزایی دبیران عربی، خبر نامه ،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 06 و 57 دقیقه و 52 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

انیمیشن امر مزید در قالب پندهای اخلاقی

انیمیشنی جالب که با آموزش حروف هجاء در قالب پندهایی اخلاقی دانش آموزان را با فعل های امری آشنا می کند که حروف آنها در فعل سوم شخص مفرد ماضی بیش از 3 حرف می باشد . 

مانند خالِف و .... 

برای دریافت این انیمیشن برروی تصویر کلیک نمایید . 

Image result for ‫امر مزید‬‎




موضوع: انیمیش ها و فایلهای صوتی تصویری پایه دهم،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 06 و 45 دقیقه و 19 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]

انیمیشن باران ماهی ( مطر السمک ) درس 3 عربی دهم

برای دانلود دو انیمیشن مربوط به این درس برروی تصاویر زیر کلیک نمایید . 

Image result for ‫باران ماهی‬‎




Image result for ‫باران ماهی‬‎





موضوع: انیمیش ها و فایلهای صوتی تصویری پایه دهم، عربی پایه دهم . رشته علوم پایه، عربی پایه دهم . رشته انسانی،
[ سه شنبه 2 آذر 1395 ] [ ساعت 06 و 29 دقیقه و 24 ثانیه ] [ خ آمنه آقایی ]